Volkswagen inleder ett samarbete med alla tre stora 08-klubbarna. Det handlar om ett bilpartnerskap och ett så kallat huvudpartnerskap.
- Volkswagen kommer att finnas med på matchstället, säger Hammarbys marknadschef Patrik Blomquist.
Som den stora sponsorn på bröstkorgen?
- Det får vi se längre fram. Matchställen kommer att lanseras innan eller i samband med säsongsstart men Volkswagen kommer att vara väl synligt, säger han.
Är det på något sätt känsligt att göra det här över laggränserna?
- Nej, det tycker vi inte i det här fallet. Vi tycker att det finns synergier här som är intressanta att prova på. Det är ett samarbete över klubbgränserna som är bra för oss. Säkert också för AIK och för Djurgården, annars hade de ju inte ingått i det avtalet.
I andra länder där städer huserat flera stora klubbar har man samarbetat kring sponsorer. Exempelvis samarbetade Glasgows jättar Celtic och Rangers i 14 år, där klubbarna förhandlade gemensamt huvudsponsoravtal, fram tills Celtic bröt samarbetet i sommaren 2013.
Men så långt har det inte gått i Stockholm. Det är samma partner klubbarna valt, men de har alla tecknat egna avtal.
- Det är tre separata avtal. Det är det absolut, slår Blomquist fast.
Inte heller AIK ser något problem med att klubbarna har sammar samarbetspartner.
- Det är med stor glädje som vi hälsar Volkswagen Stockholm välkomna som officiell partner till vår klubb och att deras samarbete även gäller de övriga Stockholmsklubbarna ser jag som positivt när det handlar om att få in företag av den här storleken i Stockholmsfotbollen, säger Mikael Ahlerup, vd för AIK Fotboll till klubbens hemsida.