I fjol drog Kalmars skrytbygge rekordpublik. En kvarts miljard satsade kronor blev en snabb succé och publiksnittet nådde nya höjder med ett snitt på över 8 000 åskådare.
Nu kan en baksmälla vara på gång.
Med över en tredjedel av årets allsvenska närmar sig Kalmar nu 2 000 förlorade åskådare. I dag är siffran 6 478.
25 procent av Kalmars publik har med andra ord snabbt försvunnit och om utvecklingen håller i sig så riskerar Kalmar att göra en förlust på flera miljoner mot i fjol. 1 000 -talet förlorade åskådare handlar om, enligt vad FotbollDirekt erfar, om för Kalmar om cirka 1,5 miljoner kronor.
- Det är klart att ingen här är nöjd med det. Vi har kanske räknat med att tappa lite mot förra säsongen men inte så här mycket, anser Kalmars ordförande Ronny Nilsson för FotbollDirekt.se.
- Men väldigt mycket handlar om att vi än så länge inte varit sportsligt tillräckligt bra, tillsammans med att nyhetens behag lite grann kanske försvunnit för Guldfågeln, erkänner han.
Exakt hur Kalmar vill möta den här nedgången vill ordföranden än så länge avvakta med. Men han aktar sig för att göra det lätt för sig och tro att det kommer att rätta till sig själv.
- Det tror jag inte riktigt. Det krävs att vi börjar göra resultat och att vi jobbar hårt mot vår publik.
Är det aktuellt med fler kampanjer likt den ni har haft?, ”Köp biljetter till tre matcher, betala för två”…
- Vi får se men det är samtidigt något man får akta sig för. Det får inte bli för mycket på det viset, betonar Kalmars ordförande.
Hur oroad är du över utvecklingen?
- Nä, men vi har en stark verksamhet. Vi har en stark ekonomi, vi har en av landets bästa arenor, ett utvecklingsbart material och så oerhört mycket kunnande i klubben.
- Nej, jag är inte orolig. Det gäller bara att ha tålamod. Det kan ta lite tid men förr eller senare kommer det att vända.