Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Hammarby jagar historiska rekordet: "Vi har goda chanser"

Allsvenskan

Hammarby vill slå alla tiders publikrekord – och med två hemmamatcher kvar på säsongen tror sig klubben kunna klara av uppgiften.
- Vi har goda chanser, säger biljettansvarige Markus Nilsson.

Foto: TT

Trots att de sportsliga resultaten varit blandade för stockholmarna sedan återkomsten till allsvenskan har supportrarna förblivit trogna under 2015. Utöver något enstaka undantag har Hammarby dragit över 20 000 åskådare till varje hemmamatch i allsvenskan, och med två omgångar kvar att spela på Tele2 Arena ligger publiksnittet på 24 860 personer.

En notering som snuddar vid Örgrytes rekordår 1959 då göteborgarna, även de som nykomlingar, kom fyra i tabellen och lockade över 25 000 i genomsnitt till Nya Ullevi.

- Vi har försökt rota i exakt vilken siffra som gäller, utan att riktigt kunna få fullständig klarhet i det. SvFF har en uppgift på sin hemsida (25 528 i snitt), men varken de eller förbundet för Sveriges Fotbollsstatistiker har kunnat redogöra för hur underlaget till den summan ser ut. Därför har vi valt att räkna samman match för match som Öis spelade det året och då har vi kommit fram till att det är 25 490 som gäller i första hand, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till Fotbollskanalen.

Annons

Det är samma siffra som Örgryte uppger på sin hemsida, och för att nå upp dit skulle det krävas att Hammarby drar minst 29 580 personer till mötena med Helsingborg och MFF de kommande två veckorna. Ingen omöjlighet, enligt Markus Nilsson.

- Jag skulle säga att vi har väldigt goda chanser faktiskt. Redan nu har vi sålt nästan 27 000 biljetter till söndagens match mot Helsingborg och närmare 24 000 mot MFF veckan därpå och vi närmar oss stadigt, säger han.

Men det räcker inte med att sälja det exakta antalet biljetter, utan klubben räknar med ett visst bortfall som gör att goda marginaler krävs för att rekordet ska bli ett faktum.

- Vi har en kapacitet på omkring 31 500 platser i båda matcherna, och vi tror nog att vi måste sälja mellan 30 000 och 31 000 biljetter för att nå vårt mål. Så det handlar i princip om fullsatta läktare, säger Nilsson.

Annons

Hur ska man se på det här ur ett längre perspektiv, som en engångsgrej eller som något ni kan upprepa 2016?
- Någon engångsgrej tycker jag inte att det är. Traditionellt sett brukar man säga att den viktigaste faktorn vid biljettförsäljning är sportsliga resultat, och utöver perioder i början och slutet av den här säsongen har vi inte haft särskilt bra sådana. Ändå har vi lyft snittet med nästan fem tusen gentemot i fjol, ett år då vi vann superettan och hade resultaten med oss. Så för vår del har det inte visat sig vara avgörande på det sättet.

Markus Nilsson pekar istället på att flytten från Söderstadion 2013, till den nya arenan, skapat en hajp och att klubben, i samklang med olika supportergrupperingar, blivit bättre på att nå ut till de hammarbyare som är intresserade av fotboll.

- Genom att synkronisera våra kampanjer någorlunda väl har vi lyckats mobilisera den här gruppen, som i sig utgör ett tillräckligt stort publikunderlag. Personer som funnits kring klubben hela tiden, men som nu valt att gå på matcherna oftare. Sedan ska man ju inte bortse från att evenemangen i sig har en dragningskraft också, bland dem som vi brukar kalla marginalbesökare. När de upptäcker att intresset växer kring en viss match vill många komma för att vara med om stämningen och atmosfären som det medför. Ju mer folk, desto större intresse.

Annons

Fakta

Allsvenskan i C More

Alla allsvenska matcher ser du hos C More. Gå vidare till C More här.

Publicerad 2015-10-13 kl 13:08

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto