För fjärde året i rad har Sport & affärer, bilaga i Dagens Industri, undersökt vilka svenska idrottsklubbar som har de starkaste varumärkena. Via Demoskop frågat svenska folket om vilka tre klubbar de anser har det starkaste varumärket. Frågan är enligt bilagan ställd på ett sådant sätt att de svarande inte bara väljer sitt favoritlag.
AIK ligger alltjämnt kvar i toppen av listan som det starkaste varumärket i Sverige bland idrottsklubbar. Klubben, med många olika sporter, har dock tappat en procentenhet från förra året, från 17,4 procent till 16,3 procent.
Vidare på listan så är samma fem lag kvar på topp fem som i fjol, med en liten förändring. Bakom IFK Göteborg på andraplatsen har de svenska mästarna i fotboll, Malmö FF, klättrat förbi Djurgården och är nu trea. MFF har klättrat fyra procentenheter från förra året, från 10,1 procent till 14,1 procent. Mycket tack vare framgångarna i Champions League.
Femma på listan är Hammarby.
Bland ensportsklubbarna är fotbollsklubbarna IFK Göteborg och Malmö FF starka. Vidare på listan är det dock hockeylag som är starka bland ensportsklubbar.
Idrottsklubbarna med störst varumärken 2015 (enligt Sport & Affärer):
1. AIK, 16,3% (17,4% 2014)
2. IFK Göteborg, 14,3% (15,8%)
3. Malmö FF, 14,1% (10,1%)
4. Djurgården, 12,8% (12,6%)
5. Hammarby, 8,2% (6,9%)
6. Färjestad, 4,0% (4,4%)
7. Frölunda, 3,1% (3,4%)
8. Skellefteå AIK, 3,1% (2,7%)
9. Leksand, 2,2% (4,4%)
10. HV71, 2,1% (2,6%)