Som Fotbollskanalen tidigare avslöjat så är Helsingborg nära att skriva på ett avtal med marketingföretaget Sportfive. Företaget som är baserat i Tyskland ska hjälpa Helsingborg att öka sina intäkter. Nu bekräftar Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson att ett avtal på tio år är nära med marknadsjätten.
– Det vi ser framför oss är ett samarbete där Sportsfive bidrar med sin erfarenhet och sitt stora nätverk. Dels nationellt men även internationellt. Företaget är väldigt framgångsrika i Tyskland och Bundesliga, men sen är inte det givet att det som fungerar i Tyskland fungerar även i Sverige. Men vi har ett avtal att de ska visa för oss att de kan göra det bättre för Helsingborgs IF.
Den skånska klubben har det fortsatt tufft ekonomiskt och hoppas nu att Sportsfive ska hjälpa dem att få ordning på ekonomin. Tanken är att företaget ska sälja och förmedla klubbens kommersiella rättigheter. Men Ohlson vill inte se Sportsfive som en räddning för Helsinborgs ekonomi.
– Räddning kanske man inte ska uttrycka det som, men vi ser det som en hjälp att lyfta från det läget vi befinner oss i. Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen.
– Vi ska försöka få Helsinborgs IF till att bli en plattform för större företag att synas i Sverige.
Pratar vi om miljonintäkter för klubben i och med detta avtal?
– Jag kan inte gå in på några avtalsdetaljer men det är konstruerat så att det måste bli bättre för oss som klubb innan Sportsfive får en ersättning. Sen kan jag inte gå in på de olika nivåerna i avtalet. Levererar inte dem och förbättrar vår situation så har Sportsfive ingen lönsamhet i detta, så vi känner oss trygga med det här.
Sponsorexperten Sportsfive har tidigare meddelat att man startat ett samarbete med AIK och vill även knyta upp sig till fler lag i Sverige.
– Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till fotbollskanalen.se i december.
Sportfive ägs av franska Lagadére som är driftbolag på Nationalarenan i Solna. Man har idag samarbete med klubbar som Borussia Dortmund, Bayern Leverkusen, Lyon och Saint- Etienne.