Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Kändisplagg, retro och samlarhajp - därför trendar fotbollströjor

Allsvenskan

Plagget är något av det heligaste inom sporten, men fotbollströjor har också blivit en enorm affärsverksamhet.
Varför trendar tröjorna? Och varför lägger folk en förmögenhet på dem?
- Det är de lite äldre tröjorna man vill komma åt, säger Arez Mohideen till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån.

För ett år sedan drog dokusåpakändisen Kim Kardashian på sig en Roma-tröja från sent 1990-tal under en promenad. Ett klädval som ledde till att googlesökningen “AS Roma” ökade med närmare tre procent under en vecka, enligt tabloiden Daily Mirror.  

Kim K är varken den första eller sista Hollywoodkändisen att bära ett fotbollsplagg i offentligheten, och modehuset Balenciaga släppte nyligen en fotbollskollektion av den lyxigare sorten.  

Utbudet av fotbollströjor att exploderat under det senaste årtiondet. Uefas regelverk kräver en uppsättning på tre olika matchställ för Europadeltagande lag, för att förhindra färgkrockar på planen.  

Annons

Men även klubbar som aldrig upplever strålkastarljusen under europeiska cupkvällar har som standard att ta fram tre matchställ inför varje säsong. När mode och fotboll allt oftare länkas samman blir fjärdetröjor och olika uppsättningar träningsställ allt vanligare. 

Ett exempel är Milan, som under de senaste åren experimenterat med fjärdetröjan med hjälp av olika designermärken. Förra veckan släppte de inte mindre än två olika fjärdeställ, i samarbete med tröjtillverkaren Puma och klädmärket Pleasures, och storklubbarna har även börjat trycka retrotröjor i nya upplagor.  

Arez Mohideen har märkt av uppsvinget kring fotbollströjor. Under 2020 grundade han sneakers- och streetwearföretaget Pardon My Kicks i Göteborg innan de öppnade en butik även i Malmö. 

Idén om att lägga fotbollströjor till portföljen kom förra året. Mohideen förklarar att han hittade en lokal under Gothia Cup 2023 och började sälja begagnade fotbollströjor där.  

Annons

- Vi smällde upp en butik med över 1 200 tröjor, med alla lag man kan tänka sig. Det kunde vara från lågdivisionslag i Albanien till de mest förekommande lagen som alla mellan 10-13 år känner till, med PSG- United- och Citytröjor, säger han och fortsätter:  

- Det var väldigt spännande, för man såg ganska tydligt att det finns samlarna, som är ute efter de väldigt, väldigt nischade lagen som de vill lägga till sin samling. De kan vara svåra hitta utomlands där finns en väldigt mycket större kultur (kring fotbollströjor). Men även de lite mer kända lagen som lockar de yngre, som kan relatera till dagens fotboll och det de ser på tv och läser om på sociala medier.  

Hans företag arrangerar även pop up-event i städer som Örebro och Stockholm där de säljer tröjor. Och samlarna är beredda att lägga stora summor på sällsynta plagg. Mohideen berättar att en Liverpool-tredjetröja från 1995/96 såldes för 2 700 kronor under ett event i Oslo.  

Annons

Han tror att äldre fotbollströjor blivit populära delvis tack vare att 1990-talsstilen blivit mode. 

- Jag tror att det passar väldigt fint med att fotbollströjor går lite i den stilen också. Vi ser många re-prints i dag, när 90-talströjor trycks i ny upplaga, säger Arez Mohideen, vars förhoppning är att kunna erbjuda mer svenska tröjor framöver.  

- Det är de lite äldre tröjorna man vill komma åt. När Blåvitt hade ICA, du vet, de ikoniska tröjorna från 90- till tidigt 00-tal. Sedan beror det väldigt mycket på ålder. Man märker att ungdomar mellan 12-16 år går mycket mer på spelare och inte lag. Där märker man att det inte kommit att supporta ett specifikt lag, utan där är det att man har sin favoritspelare. 

Bland de allsvenska lagen går det inte att blunda för genomslaget som AIK:s cuptröja fått på senare år. Den togs fram i samband med att “Gnaget” bytte tröjleverantör från adidas till Nike i början av 2018.  

Annons

Det nya matchstället skulle levereras i februari samma år och AIK ville inte inleda försäsongen i adidas. Lösningen blev att tillsammans med Nike ta fram en försäsongströja. Ett koncept som blev lyckat för AIK. 

- Väldigt lyckat. Vi får väldigt stor uppmärksamhet - både i Sverige men kanske framförallt internationellt. En jättestor grej, folk väntar ju på att vi ska släppa våra cuptröjor, säger Tobias Larsson, kommunikationschef i AIK Fotboll.  

Cuptröjan har återkommit och säljs i ett begränsat exemplar, där intäkterna går till välgörenhet. Företaget Classic Football Shirts, vars Instagram-konto har en miljon följare, utsåg AIK:s cuptröja till förra årets tredje snyggaste efter Romas och skotska Hearts.  

Hajpen kring cuptröjan antas inte minska i år heller, men AIK vill inte trycka den i en större upplaga. 

Annons

- Det är otroligt kul. Det blir lättare för oss att få uppmärksamhet också, för det har blivit en liten grej. Vi är kända för det, säger Larsson.  

Vad betyder den uppmärksamheten?  
- Ja den betyder att vi stärker AIK Fotbolls varumärke så klart, på olika sätt. Och jag vet att det indirekt har fått partners som har kommit in till klubben, för att de har fått upp ögonen för AIK genom våra försäsongskampanjer. 

Även om just cuptröjan är svårfångad är det enklare än någonsin att klicka hem fotbollströjor - inte minst med tanke på att antalet sajter som säljer begagnade tröjor växer. Författaren, TV4-producenten och kommentatorn Leonard Jägerskiöld Velander är en som byggt upp en gedigen samling under åren.

Samlarintresset inleddes i tonåren för honom, när han insåg att det var okej att även ha tröjor från lag som man inte håller på. Det tog fart när Jägerskiöld Velander köpte Kameruns mytomspunna linne från 2002 - samtidigt inser han att det inte är helt enkelt att rationalisera samlandet av tröjor. 

Annons

- Jag är uppe i 332 nu, tror jag. Rent logiskt och rationellt går det ju inte att försvara. Det är någon slags besatthet och ett köpbehag nästan som man måste stilla, haha, för sin egen hälsa. Man ska inte bara få med sin själv på tåget utan man kanske har en situation där man bor med andra människor. Min fru har låtit mina fotbollströjor ta över klädkammaren på ovanvåningen, säger han och brister ut i skratt.  

- Den klädkammaren vi har för fotbollströjorna - och det är helt bisarrt egentligen för det hade alla inte gått med på. Nej, det finns ingen rationell förklaring. Precis som människor samlar på frimärken, gamla kapsyler eller vykort. Det som är negativt med att samla på fotbollströjor är att det är dyrare än allt det andra. 

Jägerskiöld Velander håller klubbmärket som heligare än själva matchstället. Däremot ser han tröjan som den vanligaste gemensamma nämnaren mellan supporter och klubb.  

Annons

Ångrar du något tröjköp någon gång?  
- Oh ja (skratt). Jag sitter faktiskt just nu och har span på en gammal Sedan-tröja - de spelade i Ligue 1 för 20 år sedan kanske - på eBay. Och jag försöker rationellt tänka: “Den är inte värd tusen kronor”. Det är en gammal fransk skitklubbs tröja som ingen vill ha, den kan inte vara värd tusen kronor för att den är retro. Jag vet att om jag köper den så kommer jag antingen älska den, eller så kommer jag efter två månader känna: “Shit, varför la jag tusen spänn på den?”.  

Jägerskiöld Velander fortsätter:  

- Det händer att man ångrar vissa. Ett typiskt exempel är när jag var i USA för tio år sedan kanske, så gick vi och såg New York Red Bulls. Jag har som en grej att jag måste köpa en tröja på varje match jag är på, eller varje ny klubb jag ser, och då köpte jag New York Red Bulls. Det ångrade jag direkt efter och ångrar än i dag. Hur kan jag ha en Red Bulls-tröja i samlingen? 

Annons

David Ellerth tog sitt tröjsamlande ett steg längre. Skåningen skrev tillsammans med journalisten Ole Törner en bok - I det vita och det blå - om favoritlaget Malmö FF:s tröjor genom åren.  

En bok som ännu är den enda av sitt slag i Sverige. Ellerths inriktning blev matchanvända tröjor, något kan kosta tusentals kronor per exemplar. Den röda tråden i hans samlande är matchanvända MFF-tröjor, men han har även enstaka svenska landslagströjor med en himmelsblå koppling.  

- Det finns undantag där också. Men från första början var det matchtröjor som jag själv hade upplevt. Sedan blev det helt plötsligt målvaktströjor och hela spannet. Från första början var det bara hemmatröjor som jag själv hade upplevt, nu är det målvaktströjor, alla damtröjor, hemma, borta, tredje, Europa - rubbet. Men där någonstans måste man dra sin gräns. Det är en bra start på sitt samlande att hitta sin nisch, att hitta sin röda tråd ganska tidigt. Annars blir det spretigt och mycket, säger David Ellerth.  

Annons

Själva jakten, på i vissa fall rena rariteter, beskriver han som en del av charmen med samlandet. När allsvenskan i år firar hundra år vill Svensk Elitfotboll också att lagen i “jubileumsomgångarna” 19 och 20 tar fram ett hemmaställ i retrostuk.  

Ellerth ser gärna att MFF ställer upp i en tröja med snörning i kragen, som de återkommande hade under mitten av 1900-talet. Överlag håller han dagens fotbollströjor i jämförelse som mindre snygga. 

- Ja, det gör jag. Det finns många lyckade exempel från nutida år, men jag har insett att jag är väldigt nostalgiskt lagd. Jag gillar tröjorna man växte upp med. Sedan är de gamla 70-talströjorna otroligt snygga. Tänk Kockums på ryggen, det är också en sådan grej med vilken slags reklam som fanns. Var befann sig Malmö som stad då? Det kan man också ha med som en aspekt, säger Ellerth.  

Annons

Trenden internationellt kan dock få mer konservativa supportrar att skruva oroligt på sig. Bland vissa klubbar blir färgpaletten på de olika matchställen större för varje år som går, och klubbmärken som går ton-i-ton med tröjans färg är etablerade sedan tidigare.

Ellerth hoppas att svenska klubbar kan stå emot allt för stora förändringar. I just MFF:s klubbstadgar står det att hemmastället ska gå i ljusblått med vita shorts, där experimentutrymme snarare finns på andra- och tredjeställen enligt Ellerth.  

Men även reservtröjor kan väcka starka åsikter. Malmö FF lanserade ett Europaställ sommaren 2022 där klubbmärket gick i samma ton som tröjans mörka färg. Efter kritik från supportrar ändrade klubben till ordinarie färger på klubbmärket, och det lär knappast bli sista gången som färgvalet på ett svenskt reservställ debatteras.  

Annons

- Som tredjetröja betraktat; så länge du inte rör klubbmärket... Som de gjorde nu senast och lät medlemmarna bestämma (tredjestället), hela den idén är klockren. Och där man försöker hitta en historisk förankring i färgvalet. Sedan, vad är historiskt? Är det vitt? Rött? Svart? Vinrött?, säger Ellerth och avslutar:  

- Vi kommer aldrig bära gula tröjor till exempel. Men orange, hur ställer man sig till det? Jag hade nog inte varit odelat positiv till det. Eller kamouflagefärgat, som kom starkt för några år sedan. Samtidigt förstår jag det med att sälja så många tröjor (som möjligt). Om det är vägen man ska gå så är det borta- och tredjetröjan som du kan leka med när det gäller färger. 

FAKTA

Fyra favorittröjor:

Arez Mohideen
- Jag äger den inte. Men hade jag fått tag på en jag gärna velat ha en tidig 2000-tals med Real Madrid och Guti på ryggen. Det är en sådan jag söker just nu. 

Tobias Larsson
- Svårt, det är så många fina. Det är nog någon av försäsongströjorna. Jag får nästan säga förra årets ändå, med “Vädersolstavlan” sublimerat i tyget, som jag tyckte var jävligt fint. Det finns också en koppling till ett tifo som gjorts på vår läktare. Den är en utav mina favoriter.

Leonard Jägerskiöld Velander
- Egentligen är det Kameruns linne jag landar i. Det var där allt startade för mig och den är så annorlunda. Sedan är det ju en sak att vara en vältränad fotbollsspelare och bära upp den, och en annan att vara en halvplussig sportjournalist och supporter som jag själv är. Det ser inte lika snyggt ut då. 

David Ellerth
- En som jag äger är Bosses (Larsson) tröja från ‘69. Det är svårt att slå den på något sätt. Det är Bosse och den är otroligt vacker. Min absoluta favorit i samlingen. Sedan skulle jag absolut vela lägga vantarna på en ‘79-tröja från Europacupfinalen. Den saknas i samlingen.  

Publicerad 2024-02-14 kl 10:40

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto