I slutet av februari kunde Fotbollskanalen avslöja att förhandlingarna mellan Arenabolaget (som ägs av SvFF och Fabege) och franska Lagardère brutit samman. Parterna valde att avsluta samarbetet kring driften av arenan och det hela slutade med att SvFF i stället inledde ett samarbete med AEG.
- Vi hade gärna fortsatt driva arenan, men vi kom helt enkelt inte överens. Vår tro på arenan är fortsatt stor, sa vd:n Martin Håkansson då.
Förutom sitt engagemang i Friends Arena har man jobbat på marknadssidan tillsammans med flera elitklubbar både i superettan i allsvenskan. Samarbetet har dock fungerat allt annat än smärtfritt och så sent som under torsdagen kom beskedet att Örebro valt att avsluta samarbetet med bolaget.
- De förutsättningar som det nuvarande avtalet var byggda på har inte gett den utdelning som vi båda hade önskat, så därför har vi enats kring att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, förklarade vd:n Simon Åström i en intervju med NA.
Och nu står det klart att Lagardère kommer att avveckla alla sin samarbeten med de svenska klubbarna, det rapporterar Aftonbladet. För tidningen bekräftar Martin Håkansson uppgifterna.
”Lagardere Sports kommer fortsättningsvis fokusera verksamheten i Sverige kring tennis och golf. När vi inte kunde hitta de gemensamma ekonomiska förutsättningarna för fortsatt drift av Friends Arena ritades kartan om för vår business i Sverige. Detta gör att det inte finns tillräcklig kritisk massa för oss att fortsätta satsa på klubbrättigheter på den svenska marknaden utan hedrar de avtal vi har och diskuterar nu med de klubbarna för att hitta den rätta lösningen för de rättigheter vi förvaltar, skriver han i ett sms till tidningen.