De har kallats för skrytbyggen, men det verkar som att de senaste årens arenaboom kan bli guld värda.
Sverige ligger långt bakom de jämförbara, men rikare, ligorna i Europa. Snittintäkter för svenska klubbar ligger på 80 miljoner kronor. För Danmark ligger siffran på 130 miljoner, medan Belgien och Nederländerna har 170 respektive 240 miljoner i snitt per klubb.
De nya arenorna är en tydlig väg fram, menar revisionsbyrån Deloitte. Och enligt Hammarbys vd Henrik Kindlund är flytten till Tele2 arena en fin möjlighet att nå nya höjder, speciellt när det gäller företagssponsring.
– Vi pratar om en fördubbling, eller tredubbling, av de här intäkterna. Intäkter runt 40-50 miljoner på företagssidan är absolut inte orimligt, säger han.
I Malmö, där Swedbank stadion invigdes för flera år sedan, har man börjat märka den här förändringen.
– Vi märker att vårt publikantal ökar år för år, kundnöjdheten ökar och sponsorerna blir nöjdare och nöjdare, säger MFF:s vd Per Nilsson.
Olof Lundh är inte lika övertygad om att det kommer att gå spikrakt upp.
– Naturligtvis är det inte så enkelt, säger han.
– Att vara arenaägare är så mycket mer än att bara anordna fotbollsmatcher, precis som förbundet har upptäkt med Friends arena.
Se hela inslaget här ovanför.