Europeiska toppklubbar som satsar på dam- och flickverksamhet blir allt vanligare. I C Mores podcast Sporthuset nämner Jens Fjellström Chelsea, Atlético Madrid, Barcelona, PSG och Wolfsburg som exempel.
I svensk fotboll finns fortfarande mycket att göra. 6 av 16 allsvenska lag har ingen dam- eller flickverksamhet. Men inför Malmö FF:s årsmöte den 4 mars finns en motion om att starta upp dam- och flickrepresentation igen.
- Det är som att sparka in en öppen dörr i dagens inkluderande och jämställda samhälle. Jag förutsätter att det blir så, säger Jens Fjellström i Sporthuset.
- Men satsningar på damfotbollen, det de ofta får emot sig. Det är att det kostar pengar. Jag vill se en sponsor kliva fram och visa att tillskottet med damfotboll verkligen är värt något i deras ögon, att det tillför. Jag vill se en tiomiljonerkronorssponsor kliva fram och in i en allsvensk klubb som gör en riktig damsatsning. Det skulle skicka rätt signaler till fotbollsklubbarna och världen utöver som de är till för. Kliv fram med tio miljoner, NU!
Många pratar om hur viktig damfotbollen är, men nu uppmanar Jens Fjellström till att visa det i handling.
- Kärnan som jag vill åt är att alla säger hur viktigt det är. Sponsorer säger att det är jätteviktigt att inte exkludera 50 procent av befolkningen genom att inte erbjuda den möjligheten. Men vem kliver fram och visar det? Vem kliver fram och visar att det verkligen är värt det?
En tydlig satsning från MFF kan ge ringar på vattnet bland resten av de allsvenska klubbarna, det menar Fjellström.
- Vilken av de andra allsvenska klubbarna hade inte gjort en motsvarande satsning? Och det är ju satsningen som behövs för att ge den en fair chans kan jag tycka. Och jag vill se nån som rent ekonomiskt också tycker det, säger han.