I maj fick PSG veta sitt straff för att ha brutit mot Financial Fair Play-reglerna. Straffet innebar bland annat att PSG inte fick höja sin lönebudget, en maxgräns för övergångskostnader på totalt 555 miljoner kronor för säsongerna 2014/2015 och 2015/2016, och en mindre trupp i Champions League.
Det fanns dock en positiv sida. Avtalet med Qatar Tourism Authority var enligt PSG värt 1,85 miljarder kronor per år, och det var det avtalet som UEFA bestraffade PSG för. QTA står direkt under Qatars regering, som också äger PSG. Pengarna från QTA var därför endast en mellanväg för pengarna.
UEFA halverade summan till 925 miljoner kronor, vilket fortfarande var högt över ett realistiskt värde. Det kan jämföras med Manchester Uniteds jätteaffär med Chevrolet, värd 545 miljoner kronor årligen. Chevrolet får i utbyte stå på Manchester Uniteds tröjor, medan QTA inte ens klassas som en av huvudsponsorerna enligt PSG:s egen hemsida. PSG:s motargument var att "nation branding" är värt klart mer än att marknadsföra ett företag.
PSG har dock hittat flera sätt för att komma ikapp den miljarden som saknas i budgeten. Det viktigaste är att klubbens storlek ska öka, och då framför allt högre intäkter från sponsorer och supportrar.
Förnyade stora sponsoravtal
Det viktigaste har varit att rätta till de stora sponsoravtalen, då det är dem som ger störst intäkter.
Avtalet med Nike förlängdes förra hösten, där värdet gick från 60 miljoner kronor årligen upp till 185 miljoner kronor. Avtalet med tröjsponsorn Emirates har stigit ännu mer, från 37 miljoner kronor årligen och även där hamnar på runt 185 miljoner kronor.
Dessutom skrev de på ett avtal med Ooredoo för träningskläder och att namnge träningscentret Camp des Loges till att istället heta Ooredoo Training Center. Det var värt någonstans mellan 90 till 140 miljoner kronor årligen. Ooredoo har förövrigt sin bas i... Doha, Qatar.
Samtliga tre avtal började att gälla i sommar och ger PSG ytterligare 370-420 miljoner kronor årligen. Det är fortfarande inte samma summor som liknande avtal hos Manchester United och Barcelona, men är ändå ett stort kliv in i fotbollstoppen.
Nya små sponsoravtal
QNB, Orange, Huawei, Citroën, Go Sport, Moneygram, McDonalds, Panasonic, Nivea, och PMU är några andra sponsorer som PSG har plockat upp under de senaste åren. Det är avtal som inte är i närheten av lika stora som de Nike, Emirates, och Ooredoo, men det är ett liknande system som Chelsea har använt sig av. Klubben samlar på sig en stor mängd småsponsorer, eftersom varje ny sponsor kan ge tvåsiffrigt antal miljoner kronor.
Utbyggnad av Parc de Princes
Parc de Princes tar i dagsläget runt 48 000 åskådare. I samband med en kommande omrenovering siktar PSG på att få ytterligare 10 000 platser, men framför allt ska de utöka antalet VIP-platser från 2000 till 4500, och i praktiken byta ut en del av den forna supporterbasen mot barnfamiljer. Parc de Princes ska bli mer lik en topparena i Premier League. Högre intäkter per åskådare, men lägre ljudvolym.
Kostnaden för omrenovering av arenan, som uppskattas till 700 miljoner kronor, ingår inte i hur man räknar budgeten för Financial Fair Play.
Mindre trupp och billigare ledarstab
Ongenda, Camara, Bahebeck, och Rabiot är spelare som än så länge är kvar i PSG, trots att de skulle ha fått klart mer speltid i andra klubbar. Det är spelare med låg lön som Blanc litar på, och istället för att värva in en ny anfallsreserv så verkar han hellre låta Bahebeck och Ongenda ta uppgifter den här säsongen. En billigare lösning.
Truppen innehåller i dagsläget 21 utespelare, och den siffran lär sjunka med en till två spelare innan transferfönstret stänger. Det är en chansning med att ha så få spelare till så många matcher, särskilt då några av de ovan nämnda spelarna är osäkra kort på högsta nivå. PSG satsar dock hellre på att ha 14-15 riktigt starka spelare. I sommar har det än så länge blivit fyra spelare ut (Coman, Jallet, Alex, Ménez), och två spelare in (Luiz, Aurier) plus att Bahebeck har återvänt från lån.
Klubben har också valt att ge ett kort kontrakt till huvudtränaren Laurent Blanc, som kan rivas utan större kostnader, samtidigt som de inte har anställt en sportchef. Blanc fick heller inte anställa den ledarstaben han ville ha, utan staben i PSG är mindre än i många andra toppklubbar.
Sprida ut övergångskostnaderna
Det fanns idéer om att David Luiz' övergång, eller åtminstone en del av den, bokfördes för säsongen 2013/2014, en säsong som PSG redan hade blivit bestraffade för, men den idén verkar inte fungera i praktiken.
Däremot kom Serge Aurier på lån med obligatorisk köpklausul, och även en värvning av Angel di María försökte lösas på samma sätt som Aurier. PSG kommer att använda transferknep för att få övergångarna att räknas som godkända i linje med hur Financial Fair Play fungerar.
Nya förutsättningar – TV-avtal och 75 procentskatten
Säsongen 2013/2014 betalade PSG runt 185 miljoner kronor för den nya och temporära 75 procentskatten. Den här skatten ska endast betalas in en gång under 2014 och en gång under 2015, och det ryktas om att kostnaderna för 2015 är lägre än för 2014. Från och med 2016 försvinner skatten.
Dessutom går Ligue 1 år 2016 in med ett nytt TV-avtal, som garanterar ytterligare några tiotals miljoner kronor per år för PSG. PSG kommer därmed från och med 2016 att spara in och tjäna någonstans mellan 200-250 miljoner kronor årligen tack vare en dumpad 75 procentskatt och ett nytt TV-avtal.
Utökad marknadsföring och högre merchandiseintäkter
PSG har skaffat sig akademier i USA, Indien, Marocko, och Brasilien, som är det landet där de också har sin största utländska supporterskara. Dessutom jobbar de hårt mot Kina och utnyttjar samma kontakter som landet Qatar har skaffat sig. Qatars kontakter ska inte underskattas i det här fallet. De har i flera år jobbat med att köpa in sig i stora företag och skaffat vänner överallt i världen. Det kommer att hjälp PSG.
PSG är långt efter toppklubbarna på marknadsföringsbiten, men det betyder också att det finns enkla pengar att plocka in om de gör jobbet rätt. De vill skaffa fler supportrar, sälja mer merchandise, hitta sponsorer i nya länder. Den här delen är dock mer abstrakt, och det är först om tidigast ett år som det lär finnas konkreta siffror att kolla på.
Källor: Le Figaro, Slate, PSG.fr, Huffington Post, Le Parisien