Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

FRANKRIKE
48v

TV: Zlatans docka är en storsäljare

Försök igen

FRANKRIKE

TV: Zlatans docka är en storsäljare

48v

PSG:s väntas i år nå en tredubbling av intäkterna på souvenirförsäljning jämfört med när qatarierna tog över klubben för fem år sedan. En av storsäljarna är en docka. En Zlatandocka.

Annons

Den är en så kallad ”poupluche”, ett mellanting mellan docka och plyschfigur. För tre år sedan lanserades sådana med spelarna, och inte oväntat är Zlatan Ibrahimovics poupluche i särklass populärast. Den har sålt i drygt 7 000 exemplar, skriver L’Equipe i dag.

Dockorna är förstås bara en liten del i Paris SG:s jättelika satsning även inom souvenirsförsäljningen. När Qatar Sport Investment tog över klubben 2011 var intäkterna 11,5 miljoner euro. I år väntas de landa på 42 miljoner euro och målsättning är att de 2020 ska vara uppe i 90 miljoner euro.

– Målet från våra ägare är att bli ett av de tio största sportmärkena i världen, påpekar försäljningschefen Fabien Allègre för L’Equipe.

Chips med kebabsmak, samarbete med jeansmärket Levi's. PSG erbjuder det mesta. Det finns 64 licensinnehavare, dock tillåts inga inom alkohol- och köttbranschen, som bidrar med en fjärdedel av de globala intäkterna.

– New York Yankees berömda keps är en referenspunkt, säger Allègre om klubbens profilering på marknaden. Kritik från det äldre gardet av PSG-fans, som känner sig alienerade från en klubb som bara tänker pengar, viftar han bort med ”Så vadå?” och pekar på aktieägarna mål.

Se Frederic Pavlidis prata om Zlatandockan i Headlines i spelaren ovan.

Publicerad 2016-03-24 kl 12:13
FRANKRIKE

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER