Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

FRANKRIKE
18v

TV: Zlatans docka är en storsäljare

Försök igen
FRANKRIKE

TV: Zlatans docka är en storsäljare

18v

PSG:s väntas i år nå en tredubbling av intäkterna på souvenirförsäljning jämfört med när qatarierna tog över klubben för fem år sedan. En av storsäljarna är en docka. En Zlatandocka.

Annons:

Den är en så kallad ”poupluche”, ett mellanting mellan docka och plyschfigur. För tre år sedan lanserades sådana med spelarna, och inte oväntat är Zlatan Ibrahimovics poupluche i särklass populärast. Den har sålt i drygt 7 000 exemplar, skriver L’Equipe i dag.

Dockorna är förstås bara en liten del i Paris SG:s jättelika satsning även inom souvenirsförsäljningen. När Qatar Sport Investment tog över klubben 2011 var intäkterna 11,5 miljoner euro. I år väntas de landa på 42 miljoner euro och målsättning är att de 2020 ska vara uppe i 90 miljoner euro.

– Målet från våra ägare är att bli ett av de tio största sportmärkena i världen, påpekar försäljningschefen Fabien Allègre för L’Equipe.

Chips med kebabsmak, samarbete med jeansmärket Levi's. PSG erbjuder det mesta. Det finns 64 licensinnehavare, dock tillåts inga inom alkohol- och köttbranschen, som bidrar med en fjärdedel av de globala intäkterna.

– New York Yankees berömda keps är en referenspunkt, säger Allègre om klubbens profilering på marknaden. Kritik från det äldre gardet av PSG-fans, som känner sig alienerade från en klubb som bara tänker pengar, viftar han bort med ”Så vadå?” och pekar på aktieägarna mål.

Se Frederic Pavlidis prata om Zlatandockan i Headlines i spelaren ovan.

Publicerad 2016-03-24 kl 12:13
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER