Efter att Premier League under drygt 20 år har haft en explosionsartad utveckling på intäkterna från att sälja tv-rättigheterna till matcherna måste konkurrenterna agera. Spanska La Liga vill till nästa säsong kunna utdöma böter till klubbars om läktare som syns i tv inte är knökfyllda.
Även tv-tittarna vill känna stämningen på plats och då gäller det att producera matcherna för att skapa en illusion av att det är fullsatt. Ja, det är ingen nyhet att man jobbar så med kamerorna, men det är ett grepp att straffa dem som inte lyckas.
Lite som att måla gräset grönt om det av olika skäl inte är grönt nog för en tv-sändning. Allt handlar numera om att skapa en produkt som man kan sälja dyrt och på så sätt ta in mer intäkter i denna eviga spiral av att allt växer.
Fattar att en del tröttnar på den moderna fotbollen där man talar om projekt – kan vara det värsta ord jag vet när det handlar om fotboll – och allt handlar om att maximera intäkterna. Själen riskerar att försvinna.
Ingen hemlighet, men det är vi fans som bidrar till utvecklingen när vi vill se alla matcher och på så sätt skapar en marknad för ligor, förbund, tv-kanaler och Rune Hauge o Co. Utan att vi hade köpt paket, matcher och ligor så hade inte denna strömning varit så kraftig.
Så även man kan känna en tvekan inför utvecklingen och att allt bara bli ”big business” där de stora klubbarna vill skapa en egen liga så är vi delaktiga när vi köper abonnemang och knyter upp oss som kunder.
Premier League har visat vägen och fattade vikten av bra tv-produktioner och såg till att utnyttja dragningskraften kring ligan maximalt. Tv-avtalet från i höst ger klubbarna i Premier League runt 20 miljarder kronor per säsong.
Vilket är rent bisarra tal med tanke på att det första tv-avtalet låg på drygt tre miljarder kronor för fem år med Premier League. Därefter har det bara rusat uppåt och de två senaste förhandlingscyklerna har slutat med att det ökat med 70 procent per gång.
Tacka fan för La Liga-klubbarna känner behovet av att lägga ligamatcher på konstiga tider för att slå sig in på den asiatiska tv-marknaden. Eller som nu tvinga klubbarna att aktivt se till att fylla de läktare som syns i tv-sändningarna. För att försöka utmana om intäkterna.
Visst, La Liga dominerar sportsligt och så kanske det förblir. Ändå har Premier League ännu inte märkt av den utvecklingen när det gäller intresse för att se och därmed betala för matcherna. Arenorna är oftast slutsålda och över hela världen följer man matcherna.
Frågan är om inte den fantastiska historien med Leicester faktiskt bygger ligan än mer? Plötsligt får drömmarna en injektion; att vilket lag som helst kan vinna. Hollywood-storyn har charmat de flesta och det gör den engelska högstaligan hetare.
Premier League har från och med i höst visat tecken på att de fattar att det inte bara kan vara fotbollsturister eller de som betalar bäst på läktarna. Utan att man vill behålla fansen som ger inramning och subventionerar nu biljetter på bortaplan.
I en framtid går det att se hur klubbar betalar folk för att komma till matcherna. Inte en utveckling i min smak, även om den är bättre än att biljettpriserna går åt andra hållet, och en sådan utveckling riskerar att urholka sporten.
Fast om vi som tittare och besökare på matcher inte på något sätt signalerar att vi ogillar utvecklingen går den inte att vända. Marknaden styr oavsett vad vi anser om det, och så länge den växer så blir det fler konstruerade lösningar för att höja värdet på produkten fotboll och ta del av projektet Premier League.