Den allsvenska guldstriden pågår för fullt mellan IFK Norrköping och Malmö FF med AIK skuggande toppduon. I botten kämpar Gif Sundsvall och en del andra klubbar för att hålla Helsingborg på avstånd och hänga kvar i Sveriges högsta serie även nästa säsong.
Parallellt pågår en kamp som inte lika många följer, och det handlar om digitaliseringen av svenska arenor och hur elitklubbarna ska kunna öka sina intäkter. Ett projekt som Sef (Svensk Elitfotboll) driver och i grunden handlar det om att sätta en infrastruktur i både uppkoppling och system.
Bakgrunden är att Sef-basen Lars-Christer Olsson och hans generalsekreterare Mats Enquist, som bägge tillträdde 2012, hade visionen att dubbla Allsvenskans omsättning. Allt för att på så sätt ge klubbarna möjligheten att utmana i Europa och etablera Allsvenskan som Nordens bästa liga som varit målet sedan 2010.
En del av den är den här digitaliseringen av arenorna. Det man kallar Connected Leauge. Helt enkelt se till att det finns bra Wifi och adekvata system så att man kan ta kontroll över allt från biljettförsäljning till att försöka ge mer service i form av att sälja i kiosker via mobilerna.
I en förlängning handlar det om att kunna lägga till allt från matchsekvenser och statistik för att ge mer kring upplevelsen och haka på spel och försäljning av prylar. Ett extra plus är att man dessutom får koll på klubbarnas besökare i denna tid av "Big data".
Enligt Sef så omsätter Allsvenskan totalt 15-16 miljarder kronor om året om man räknar allt som är runt om kring matcherna, men att inom klubbarna är det bara en tiondel av det. Målet är att försöka erövra ytterligare tio procent av pengarna runt om kring fotboll för att på så sätt försöka ge klubbarna mer stålar.
Tidigare i år så gick Sef:s generalsekreterare Mats Enquist ut i Dagens Nyheter och talade om en "Spotify-lösning". Där man i framtiden skulle kunna packa ihop allt från mediarättigheter till biljetter hemma och borta i ett årskort för supportrar.
Senaste veckan har jag hört från flera klubbledare att det finns ett missnöje med Sef:s planer där en del kostnader hamnar hos klubbarna och det är tungrott. Man ifrågasätter om Sef verkligen har kompetensen att leda detta projekt som redan är försenat. Och om det verkligen är rätt väg för fotbollen?
Får ta del av en dragning och det är späckat med rätt ord för en digitalisering, men en ledare är missnöjd med kostnaden som det handlar om. Några klubbledare är på Sef:s sida och pekar på att fotbollen måste gå den här vägen.
Elfsborg och Malmö FF är piloter i projektet och man driver på i den riktningen. Frågan är om man får med sig de andra? För olika klubbar har olika arenalösningar och dessutom finns avtal med andra aktörer, likt Lagadère som jobbar med AIK, HIF och en del andra klubbar.
När jag talar med Mats Enquist är han väl medveten om att det jäser på en del platser i familjen fotboll men hoppas att inget havererar: "Om vi inte får med oss alla klubbar så går det inte, men förstår att det är trögt när det är intäkter på några års sikt".
Efter det följer ett uppräknande av företag som nu växer utan att äga något som Airbnb, Uber och det är bara att inse att fotbollen står inför samma tuffa utmaningar som etablerade företag. Där ny teknik och nya vanor ritar om verkligheten.
Lägg till att alla inom den svenska fotbollen inte vill se sig som kunder utan snarare fans och kanske inte vill finnas i kundbaser och utsättas för erbjudande från olika partners. Dessutom är det inte lätt för fotbollen att själv leda den här verkligheten och omvandlingen.
Tror aldrig någon räknat på vad Onside kostade fotbollen. Kanske tur det, för det hade smärtat. Det var ett tv-produktionsbolag som fotbollsförbundet drog i gång med Svenska Spel och där det statliga spelbolaget drog sig ur och Sef blev intvingat på klassiskt manér i den svenska fotbollsfamiljen. Vi talar polisgrepp men ändå med ett leende. Till slut lyckades man sälja Onside.
Onside är ett typexempel på att svensk fotboll kanske inte ska lämna sin kärnaffär – som det heter på affärsspråk – och ge sig ut på djupt vatten. Kanske är det något klubbarna ska driva på egen hand efter hur man i dag är organiserade?
Fortfarande är Sef en otymplig organisation med 32 klubbar och man sitter dessutom ihop med SvFF via Sef-basen Lars-Christer Olsson som sitter i SvFF-styrelsen. Det gör att hela processen ofta blir långsam och utslätad och samtidigt rusar den tekniska utvecklingen framåt.
Klart att Sef-ledningen känner flåset kring den utlovade dubbla omsättningen. Enquist suckar och säger: "Når vi inte det via det här så vet inte jag hur vi ska göra det. Det är inte så att man bara kan dubbla priset på reklamtavlor eller för tv-rättigheter och hoppas på det."