Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

LUNDHS KRÖNIKA
1d

Lundh: Digital strid skakar om i svensk fotboll

LUNDHS KRÖNIKA

Lundh: Digital strid skakar om i svensk fotboll

1d

Sef-ledningen har lovat att dubbla Allsvenskans omsättning.
Hoppet står till en digitalisering.
En satsning som flera pressade klubbar är tveksamma till.

Annons:

Den allsvenska guldstriden pågår för fullt mellan IFK Norrköping och Malmö FF med AIK skuggande toppduon. I botten kämpar Gif Sundsvall och en del andra klubbar för att hålla Helsingborg på avstånd och hänga kvar i Sveriges högsta serie även nästa säsong.

Parallellt pågår en kamp som inte lika många följer, och det handlar om digitaliseringen av svenska arenor och hur elitklubbarna ska kunna öka sina intäkter. Ett projekt som Sef (Svensk Elitfotboll) driver och i grunden handlar det om att sätta en infrastruktur i både uppkoppling och system.

Bakgrunden är att Sef-basen Lars-Christer Olsson och hans generalsekreterare Mats Enquist, som bägge tillträdde 2012, hade visionen att dubbla Allsvenskans omsättning. Allt för att på så sätt ge klubbarna möjligheten att utmana i Europa och etablera Allsvenskan som Nordens bästa liga som varit målet sedan 2010.

En del av den är den här digitaliseringen av arenorna. Det man kallar Connected Leauge.  Helt enkelt se till att det finns bra Wifi och adekvata system så att man kan ta kontroll över allt från biljettförsäljning till att försöka ge mer service i form av att sälja i kiosker via mobilerna.

I en förlängning handlar det om att kunna lägga till allt från matchsekvenser och statistik för att ge mer kring upplevelsen och haka på spel och försäljning av prylar. Ett extra plus är att man dessutom får koll på klubbarnas besökare i denna tid av "Big data".

Enligt Sef så omsätter Allsvenskan totalt 15-16 miljarder kronor om året om man räknar allt som är runt om kring matcherna, men att inom klubbarna är det bara en tiondel av det. Målet är att försöka erövra ytterligare tio procent av pengarna runt om kring fotboll för att på så sätt försöka ge klubbarna mer stålar.

Tidigare i år så gick Sef:s generalsekreterare Mats Enquist ut i Dagens Nyheter och talade om en "Spotify-lösning". Där man i framtiden skulle kunna packa ihop allt från mediarättigheter till biljetter hemma och borta i ett årskort för supportrar.

Senaste veckan har jag hört från flera klubbledare att det finns ett missnöje med Sef:s planer där en del kostnader hamnar hos klubbarna och det är tungrott. Man ifrågasätter om Sef verkligen har kompetensen att leda detta projekt som redan är försenat. Och om det verkligen är rätt väg för fotbollen?

Får ta del av en dragning och det är späckat med rätt ord för en digitalisering, men en ledare är missnöjd med kostnaden som det handlar om. Några klubbledare är på Sef:s sida och pekar på att fotbollen måste gå den här vägen.

Elfsborg och Malmö FF är piloter i projektet och man driver på i den riktningen. Frågan är om man får med sig de andra? För olika klubbar har olika arenalösningar och dessutom finns avtal med andra aktörer, likt Lagadère som jobbar med AIK, HIF och en del andra klubbar.

När jag talar med Mats Enquist är han väl medveten om att det jäser på en del platser i familjen fotboll men hoppas att inget havererar: "Om vi inte får med oss alla klubbar så går det inte, men förstår att det är trögt när det är intäkter på några års sikt".

Efter det följer ett uppräknande av företag som nu växer utan att äga något som Airbnb, Uber och det är bara att inse att fotbollen står inför samma tuffa utmaningar som etablerade företag. Där ny teknik och nya vanor ritar om verkligheten.

Lägg till att alla inom den svenska fotbollen inte vill se sig som kunder utan snarare fans och kanske inte vill finnas i kundbaser och utsättas för erbjudande från olika partners. Dessutom är det inte lätt för fotbollen att själv leda den här verkligheten och omvandlingen.

Tror aldrig någon räknat på vad Onside kostade fotbollen. Kanske tur det, för det hade smärtat. Det var ett tv-produktionsbolag som fotbollsförbundet drog i gång med Svenska Spel och där det statliga spelbolaget drog sig ur och Sef blev intvingat på klassiskt manér i den svenska fotbollsfamiljen. Vi talar polisgrepp men ändå med ett leende. Till slut lyckades man sälja Onside.

Onside är ett typexempel på att svensk fotboll kanske inte ska lämna sin kärnaffär – som det heter på affärsspråk – och ge sig ut på djupt vatten. Kanske är det något klubbarna ska driva på egen hand efter hur man i dag är organiserade?

Fortfarande är Sef en otymplig organisation med 32 klubbar och man sitter dessutom ihop med SvFF via Sef-basen Lars-Christer Olsson som sitter i SvFF-styrelsen. Det gör att hela processen ofta blir långsam och utslätad och samtidigt rusar den tekniska utvecklingen framåt.

Klart att Sef-ledningen känner flåset kring den utlovade dubbla omsättningen. Enquist suckar och säger: "Når vi inte det via det här så vet inte jag hur vi ska göra det. Det är inte så att man bara kan dubbla priset på reklamtavlor eller för tv-rättigheter och hoppas på det."

Helgens...

Helgens måste
Bokmässan för att prata om "Vad jag pratar om när jag pratar om fotboll". Fredag, Bonniers monter 13:30. Lördag: Di Weekends monter, 10:00, Expressens monter 14:20. Söndag: Bonniers scen, 13:20.

Helgens avstå
Allsvenskan på plats.

Veckans lyssning
20 år efter mordet på 2Pacsläppte P3 Dokumentär ett program om rapparen och bakgrunden till skjutningen i Las Vegas. Måns Mosesson har gjort ett briljant avsnitt. Överhuvudtaget är P3 Dokumentär ofta fantastiskt berättande och fastnade sedan för Polismordet i Högdalen. Sådant som gör att jag med glädje betalar min licens.

Veckans plötsligt händer det
Förbundskaptenen Janne Andersson besökte Kalmar FF i veckan. Aldrig tidigare hänt under Svante Samuelssons elva säsonger som klubbchef. Helt rätt av Janne, och företrädarna får underkänt.

Veckans datum
16 oktober: IFK Norrköping-Malmö FF.

Veckans öppenhet
Emmanuel Adebayor kände sig tvingad att kommentera uppgifterna i engelsk press om att han blev nobbad av Lyon efter krav om att få flyga helikopter till träningen och villa med pool med utsikt över Korsika bemannad av en känd kock. Dessutom fanns uppgifter om att Adebayor hade en cigarett i mungipan när han kom till mötet med Lyon och ville ha whisky i kaffet. Det visade sig att det var en falsk nyhet som France Football hittat på, men engelska tidningar blåste på. Adebayor säger att han bara drack vatten och varken bad om cigarett eller whisky och att han inte hann dit i tid för att bli klar till Marseille-matchen och att man skrivit kontrakt med annan spelare.

Veckans hjälte
Alexander Isak.

Veckans BBC:are
SVT:s Aktuellt som förfasat rapporterade om mediahysterin kring skilmässan mellan Angelina Jolie och Brad Pitt utan att själv ta tag i storyn. Klassiskt vis för finmedia att gå runt den typen av historier men ändå rapportera. I klass med när DN gjorde fem, sex sidor om Svennis kärleksaffärer men med annan paketering.

Veckans läsning
New York Times om hur sockerindustrin köpte forskning och fick oss att äta mer och mer.

Veckans icke-bevakning
Norska Kampanje bevakar norska medier och är överlägsen de svenska motsvarigheterna Resumé och Dagens Media när det gäller att ha koll på affärer kring tv-rättigheter gällande sport. Ta bara att Dagens Media ännu inte skrivit en rad om att C More skrev sex nya år med SHL – utan tvekan ett av de största rättighetsavtalen i Sverige om inte det största någonsin. Inte heller har man skrivit något om att C More lite senare förlängde med Hockeyallsvenskan. Resumé hade förvisso några citat från pressmeddelandet om SHL men inget om Hockeyallsvenskan. Trist att bevakningen är så undermålig när det är så stora affärer och som har påverkan på marknaden.

Veckans artist
Simon Kroon. Klackmålet för Sönderjyske.

Veckans chock
Landslagets erbjudande om att låta pressen flyga med samma plan som spelarna till VM-kvalet i Luxemburg. Har tidigare skett till en träningsmatch i Ukraina 2011 (då Zlatan inte var med) och någon gång på Tommy Svenssons tid och någon gång på Olle Nordins tid. I samband med en match mot Albanien under Nordin så skulle så mycket tv-utrustning med att spelarnas skor inte fick plats, enligt förre landslagsläkaren Magnus Forssblad. Oklart om det är SvFF som behöver stålarna eller om det är en del av den Glasnost som präglar Janne Anderssons landslag?

Veckans låt
"Do You Mind" – DJ Khaled.

Veckans journalistik
Norska Josimar och danska Ekstrabladet kör vidare kring nya Uefa-basen Alexander Ceferin. Visar sig att det slovenska förbundet, där han var ordförande, fick låna fyra miljoner euro av Uefa häromåret och då var nuvarande Fifa-basen Gianni Infantino generalsekreterare. Visade sig att pengarna var tänkta till att satsas på fotboll, men gick till aktieköp i spelbolag. Tidningarna avslöjar även tveksamheter kring Ceferins vän och kollega från Slovenien, Tomaz Vesel, som blivit en av av Fifas mäktigaste män.

Veckans inmarsch
Briljant av AIK att uppmärksamma den äldre generationen.
Förstår att den gett eko i världen.

Veckans Leeds United
Gudarna måste vara tokiga...eller? Tre raka segrar: Blackburn och Cardiff i ligaspelet och Blackburn i Ligacupen. Ipswich på lördag och det kan bara sluta på ett sätt.

Veckans podd
OS-straffhjälten Lisa Dahlkvist gästar podden på måndag. Landslagsmittfältaren om kylan vid OS-avgörandet, om hur Sverige ska ta EM-guld, om tiden då hon funderade på att sluta i landslaget eftersom Sundhage inte satsade på henne och att hon vill se Örebro SK och Kif Örebro gå ihop. Alla tidigare avsnitt av podden finns här.

Veckans citat II
"Jag lovar att vi inte ska göra något olagligt eller oetiskt."
Nye Uefa-basen Alexander Cerefin inför måndagens möte där Uefa ska ta beslut om Michel Platini ska få en fallskärm från organisationen eller ej. Platini blev avstängd från sitt uppdrag efter en betalning från Sepp Blatter och vill ha kompensation av Uefa. Att man ens kan diskutera frågan är bisarrt.

Publicerad 2016-09-23 kl 09:29
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER