Halmstads BK har det tungt ekonomiskt. I juli gick ordföranden Per-Olof Nilsson ut och sa att klubben behövde hjälp från näringslivet för att få ekonomin i balans.
Nu har klubben gjort nästa drag för att rätta till ekonomin, då man startar en swish-kampanj för att få in mer pengar.
- Jag läste debattartikeln i Hallandsposten och då kände vi att vi var tvungna att visa upp hur man kan stötta HBK redan nu om man vill. Sedan har vi planerat en större kampanj på temat privatpersoner efter det vi kallar ”Hemmamatchen” mot Varberg, som liknar ”HBK-kompisar” som vi gjorde för några år sedan. Så det här är en liten smygstart, säger Christian Albinsson, styrelseledamot i klubben, till Hallandsposten.
Klubben satsade tidigare i somras på ett riskkapitalbolag kallat ”Blå”, där de försöker sälja 70 andelar á 100 000 kronor. Detta efter att klubben i våras lagt en budget där fyra miljoner saknades.
Swish-kampanjen är alltså bara det senaste i raden av insatser för att hjälpa till i det besvärliga läget. Enligt Albinsson hade det kommit in 3 500 kronor bara de första timmarna till kontot.
- Totalt sett, inklusive det som vi ska göra i slutet av säsongen, så vill vi överträffa ”HBK-kompisar” och det gav 160 000 kronor, säger Albinsson.
HBK ligger efter 22 omgångar i årets superettan spelat in 27 poäng, vilket gör att de ligger tia i tabellen. Det är bara fem poäng till godo på Syrianska, som ligger på negativ kvalplats med 22 poäng.