Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Ny sko för kvinnliga landslagsspelare: "Visar på att de ser ett värde i damfotbollen"

Sverige (dam)

LYON. I herrlandslaget är det två skotillverkare som dominerar.
I damlandslaget är en tredje aktör populär - med en ny sko enbart för kvinnor.
- Det visar på att de ser ett värde i damfotbollen, säger Zećira Mušović till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån.

I spelaren visas höjdpunkter från Sveriges möte med Tyskland i VM-kvartsfinalen.

När Sveriges herrar åkte till VM i Ryssland för ett år sedan var det bara en tredjedel av de 23 spelarna som bar skor från fotbollsförbundets sponsor, Adidas. Resten av truppen hade valt den amerikanska skojätten Nike, vilket är en del av strategin för att ändå synas.

- Givetvis är Nike nöjda och man har jobbat målmedvetet för att knyta till sig flera landslagsspelare, sa en person med insyn i dragkampen till Fotbollskanalen.

Sveriges damlandslag har nu tagit sig fram till VM-semifinal mot Nederländerna. Av de 23 svenska spelarna i VM-truppen är det en helt annan aktör som slagit sig in bland spelarna. Nio av landslagsspelarna har Puma, elva har förbundets sponsor Adidas och bara tre spelare har Nike. En förklaring till att Puma slagit sig in i truppen är för att man satsat på en helt ny sko, enbart tillverkad för kvinnor. Tidigare har spelarna fått välja herrskor eller barnskor vilket inneburit att även stjärnor som Nikita Parris och Dzsenifer Marozsán valt att spela med Puma i VM, plus att Ada Hegerberg och Pernille Harder valt den.

Annons

- Att Puma gör damskor är stort tycker jag och det visar på att de ser ett värde i damfotbollen och att de värderar spelarnas efterfrågan av särskilda modeller, säger Zećira Mušović och fortsätter.

- Puma valde tidigt att satsa på mig som spelare och visade att de trodde på mig. När jag väljer ett skomärke ser jag till helheten.

Både Adidas och Nike har till VM i Frankrike för första gången tagit fram matchdräkter enbart för kvinnor och det är inte herrdräkter som modifierats. Nike dominerar också VM totalt och har 14 av de 24 landslagen som varit på plats i Frankrike och tre av dem är i semifinal: USA, Nederländerna och England. Adidas hade sex lag i VM; Sverige, Spanien, Skottland, Argentina, Tyskland och Japan och sedan hade Puma (Italien), Umbro (Jamaica), Warrix (Thailand) och Le Coq Sportif (Kamerun) varsitt lag.

Annons

Sveriges semifinalmöte med Nederländerna spelas på onsdag. Sändningen börjar klockan 19:30 på TV4, C More Fotboll och cmore.se. Matchstart är klockan 21.00

FAKTA

Skokampen i landslaget

Adidas
Julia Roddar
Mimmi Larsson
Elin Rubensson
Stina Blackstenius
Amanda Ilestedt
Sofia Jakobsson
Hanna Glas
Olivia Schough
Julia Zigiotti Olme
Madelen Janogy
Linda Sembrant

Puma
Nathalie Björn
Lina Hurtig
Zecira Musovic
Hedvig Lindahl
Jonna Andersson
Caroline Seger
Magdalena Eriksson
Nilla Fischer
Fridolina Rolfö

Nike
Jennifer Falk
Kosovare Asllani
Anna Anvegård 

Publicerad 2019-07-03 kl 14:00

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto