Redan i november avslöjade fotbollskanalen.se att Svenska fotbollsförbundet var ute och letade efter ny tröjleverantör. Förbundet bjöd in marknadens olika aktörer att lämna anbud.
Umbro ville vara kvar – men även Adidas, som redan 2007 försökte köpa in sig, har varit oerhört aktivt i jakt på ett avtal man tappade efter VM 2002.
Uppgifter till fotbollskanalen.se gör gällande att förbundet byter ut Umbro, som i morgon släpper den officiella hemmatröjan inför EM i sommar, och att det handlar om ett avtal på över 20 miljoner kronor per år – och över fem år i sträck.
- Det är inget vi kommenterar, men alla landslag är väldigt omfattande avtal, säger Henrik Bunge, vd för Adidas i Sverige, och han hymlar inte om företagets önskan.
- Det är klart att vi är intresserade, det är ju den tyngsta fotbollssymbolen i Sverige, Det har varit en lång process med ett öppet anbudsförfarande.
Vi har hört att ni ligger i slutförhandlingar?
- Det är inget vi kan kommentera.
Förbundets marknadschef Jan Larsson är också förtegen:
- Vi håller på med en slutförhandling i det här.
Hört att Adidas är nära?
- Jag vill inte säga något innan bläcket har torkat.
Fast det är ingen hemlighet att ni sökte alternativ till Umbro, eller hur?
- Vi valde att gå ut på marknaden och är nu i slutskedet. Det har funnits ett stort intresse men vi måste ha lång framförhållning för det är en stor omställning som krävs och det tar tid.
Blir det bättre än senaste avtalet kring 18-20 miljoner kronor per år?
- Det ser bra ut men jag vill inte säga mer än så.
Ännu är det inte klart när förbundet kommer att kommunicera avtalet sett till att Umbro har avtal över hela 2012 och att man vill sälja maximalt av den, vilket kan vara svårt om det visar sig att man byter leverantör redan 2013.
Något Adidas råkade ut för inför VM 2002 då det avslöjades innan turneringen började att förbundet skrivit avtal med Umbro.