När Umbro gick in och tog över som leverantör av alla dräkter till Svenska Fotbollförbundet 2003 var det en skräll. Innan dess hade Adidas haft ansvaret i närmare 30 år, men förbundet var inte nöjt med det tyska bolagets engagemang.
Fast nu är förbundet ute efter att skriva ett nytt avtal – och det med den som betalar bäst:
- Min förhoppning är att vi ska försvara de nivåer vi ligger på och vi känner att vi är i en gynnsam position, säger Janne Larsson, marknadschef på förbundet.
- Vi har börjat processen med den vi har avtal med och vi känner naturligtvis till att det finns flera intressenter.
Det som stärker fotbollsförbundet är att affären kring fotboll vuxit under Umbros tid som leverantör och att det väntar ett hemma-EM för damerna 2013. Lägg till att herrarnas EM-avancemang till sommarens EM i Polen och Ukraina – som spelas i Umbros tröjor - åtminstone ger herrlandslaget fart in i VM-kvalet.
Senast avtalet förlängdes var hösten 2007 och då handlade det om runt 20 miljoner kronor om året. I dagsläget tror bedömare på 25 miljoner kronor om året.
- Jag kan inte diskutera några siffror men det är förbundets näststörsta avtal efter Svenska Spels huvudsponsorskap, säger Janne Larsson.
Ett avtal måste bli klart i början av 2012 för det tar lång tid att ta fram dräkter till landslag, domare och annat som berörs av avtalet.
Uppgifter till fotbollskanalen.se gör gällande att Adidas är hetast i kampen och att Puma säkert kan vara med i budgivningen. Nike är mer tveksamt sett till att företaget sedan 2007 äger Umbro som i dag är leverantör.
Magnus Månsson är vd på New Wave Sports som har rätten till Umbro i Sverige och vet inget om framtiden
- Jag har ingen aning, förbundet har inte lämnat besked.
Intresserade att fortsätta?
- Definitivt. Landslaget är det bästa man kan ha och det är därför vi har haft ett långt sponsoravtal.
Det sägs att förbundet vill ha mer betalt, kommentar?
- Så är det ju, alla vill ha så mycket utfall som möjligt.
Vad tror du då?
- Ingen aning, jag vill inte spekulera om det nu. Vad har du hört?
Jonas Carlström som är sponsoransvarig på Adidas är öppen med att man vill vara med i kampen:
- Vad jag förstått blir det en upphandling och vi är självklart intresserade och vi är marknadsledande inom fotboll i Sverige. Landslaget är den starka symbolen för svensk fotboll och det vill vi vara med på. Vi har en lång tradition med svensk fotboll, säger han.