Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Så vill ÖSK växa: ”Vi ska löpande slåss om medaljerna”

Allsvenskan

Örebro SK har sin målsättning klar - 2020 ska man regelbundet konkurrera om topplatserna i allsvenskan.
Vd:n Simon Åström leder det arbetet - och stortrivs.
- Jag har en drömroll, säger han till Fotbollskanalen.

Foto: Bildbyrån

Under vintern har Örebros klubbledning genomfört en stor utvärdering av klubbens verksamhet. Den kommer avgöra tränaren Alexander Axéns framtid. Hans kontrakt med klubben löper ut efter den här säsongen. 

På allsvenskans upptaktsträff för lite mer än en vecka sedan berättade vd:n Simon Åström för Fotbollskanalen om utvärderingen. 

- Det är en utvärdering av vårt nuläge, vi utvärderar det befintliga tränarteamet och var vi befinner oss i klubben, men framför allt vad vi behöver för egenskaper på vår resa framåt. Oavsett vilken tränare eller vilken tränarkonstellation man jobbar med kommer det med styrkor, svagheter och olika egenskaper. Vi är supernöjda med det jobb som Axén och hela ledarteamet gjort för ÖSK de senaste åren. Den enkla vägen skulle vara att stanna vid att vi är supernöjda, konstatera att kontrakten går ut och säga: "Nu ska vi förlänga". Det viktiga för oss har varit att göra en ordentlig utvärdering och titta på hur deras egenskaper och styrkor passar ihop med det vi vill bygga framåt, säger Åström.

Annons

När blir utvärderingen klar?
- Den processen pågår just nu. Jag pratar löpande med Axén och håller en väldig öppenhet kring den också. Vårt mål är att vi innan serien drar igång ska vara klara med utvärderingsprocessen och sen ha en skarp dialog med vårt befintliga tränarteam om vårt nuläge. 

Så om ni kommer fram till att ni vill köra vidare med de tränare som finns i dag kommer ni ha förhandlingar under våren?
- Ja, det är ambitionen i sådana fall och vi som klubb är supernöjda med Axén som huvudtränare och teamet vi har. De har betytt jättemycket för de steg som vi tagit de senaste åren. Men för oss är det, eftersom vi har en långsiktig plan, viktigt att göra en professionell process av det här. 

Åström förklarar att klubben är stolt över att ha två Örebro-killar, Alexander Axén och Axel Kjäll, som huvudtränare och assisterande tränare. Dessutom säger han sig hålla kontinuitet på ledarsidan högt.

Annons

- Elitidrotten överlag är så präglad av att om det svajar lite så är den enkla vägen ut att sparka tränaren. Vi hade ju ett sådant uppenbart scenario efter halva säsongen 2015, när klubben hade gjort sin sämsta start någonsin i allsvenskan och vi låg på nedflyttningsplats. Då höjdes väldigt många röster om att vi skulle sparka Axén och göra förändringar i tränarteamet, men för oss handlar det inte om… resultat är viktigt så klart, eftersom det är elitidrott vi håller på med, men det är minst lika viktigt titta på processerna bakom. Hur jobbar vi, vilken energi finns i gruppen, vilken utvecklingsvilja finns? Vår bedömning då var att det inte brast för fem öre, så att sparka en tränare då var inte aktuellt. Så populistiska får vi aldrig vara. Vi måste alltid vara professionella och titta på vad som är viktigt på lång sikt. Vi har haft en relativt stor spelaromsättning den senaste tiden och sådan är verkligheten för merparten av de allsvenska klubbarna. Då är kontinuitet på tränarpositionen så klart jätteviktigt.

Annons

När Åström tillträdde som ÖSK-vd hösten 2014 sattes en femårsplan.

- Det är en vision som snarare är en långsiktig målsättning. Vi vill bygga en verksamhet som löpande kan konkurrera om allsvenska medaljer och Europaspel. Dessutom har vi sagt att vi ska spela inför fullsatta läktare. Det har vi konkretiserat ner och vi har sagt att vi jobbar mot 2020 nu. Då vi vill vara där. Det handlar om att etablera sig på på en topp sex-position, för börjar du närma dig där kan du vara med och slåss om det.

2016 omsatte ÖSK Elitfotboll AB runt 62 miljoner kronor. Den siffran måste upp för att klubben på allvar ska kunna utmana de stora klubbarna i Sverige.

- Just nu omsätter vi elfte mest i allsvenskan, så att öka omsättningen är ju en jätteviktig faktor för att nå dit vi vill. Men sen handlar det också om att vi måste vara duktiga på att hitta andra konkurrensfördelar, för vi kommer heller inte om tre-fyra år kunna konkurrera med de största klubbarna om löner eller spelarbudget. Det är viktigt för oss att visa att vi har ett bra utvecklingsklimat där vi kan få spelare att komma till oss och få dem att utvecklas som spelare och människor och att man kan se Örebro som en klubb där man kan bidra under en tid för att sedan ta sig vidare till nya äventyr. Vi ska inte ta in spelare och bromsa den utvecklingen för dem, utan vi ser det som naturligt att de kommer hit, bidrar, utvecklas och sen sticker vidare. Vi vill ha en mix av det där i truppen, av laglojala spelare som stannar en längre tid och spetsspelare som senare kanske ska vidare. Där har tränarna gjort ett fantastiskt jobb, de har ett bra track record. Det gör att vi kan få hit spelare som vi egentligen inte har ekonomi för att ta hit, spelare som väljer ÖSK på grund av andra saker än att kortsiktigt få bäst möjliga lön.

Annons

För att öka sin omsättning jobbar Örebro med en del specifika punkter.

- Vi behöver bli bättre på allt, men att öka publiksnittet är en viktig del - och att tjäna mer pengar på den publik som är på arenan. Det handlar inte om att vi ska ta mer betalt på våra produkter, utan om att få dem att konsumera mer när de är på plats. Fotbollen är ju väldigt konservativ när det gäller hur man tar betalt, man köper sitt medlemsskap, man köper en pin, man köper ett årskort och man köper sin korv med bröd och sen är det ”that’s it”.

Har ni några konkreta tankar där kring hur ni ska växa?
- Tittar man på konsumtion som rör återkommande upplevelser så går det mer mot prenumerationstjänster och att man betalar en summa för att få tillgång till ett bredare utbud. Den typen av affärsmodell tror jag kommer bli mycket mer vanlig inom fotbollen. Det kan handla om att man till exempel betalar en liten summa för att komma åt innehåll på vår hemsida, ÖSK-tv och så. Det skulle kanske kunna vara den lägsta biten. Att man prenumererar för att få tillgång till ÖSK, arenan och våra faciliteter. Både på matchdag men också på andra dagar. Det handlar om hur man kan ta betalt för tjänster 365 dagar om året? Utan att det ska bli dyrt för folk att konsumera ÖSK så tror jag att vi kan få fler att komma in i den gemenskapen, att få in fler som är beredda att betala för det. Där har vi rätt många tankar och idéer som vi håller på att konkretisera ytterligare. 

Annons

Åström tycker att han hittat helt rätt jobb för egen del. 

- Jag tycker själv att jag har en drömroll. Jag är ÖSK-supporter sedan barnsben och att få jobba inom fotboll och vara med och driva utvecklingen i en sådan här klubb som betyder så mycket för så många, det är jag extremt ödmjuk inför. Jag trivs hur bra som helst. Min tanke är att genomföra den här femårsplanen vi satte upp, först och främst. Där är jag supertaggad på att leverera.

Tror du att ni kommer vara där ni vill vara 2020?
- Det är en jättetuff målsättning med tanke på ÖSK:s historik, att man aldrig varit på den nivån tidigare. Samtidigt är jag övertygad om att den inte är orealistisk. Örebro är en stark fotbollsstad och det finns förutsättningar både ekonomiskt, publikmässigt och företagsmässigt. Sen kommer vi aldrig klara det själva i föreningen, det krävs att näringslivet och publiken sluter upp och att vi hjälper och stöttar varandra. Vi kommer alltid ha mer publik när det går bra och vi vinner matcher, men vi behöver vara bra på att skapa känslan kring ÖSK, att det är något mer än bara 15 hemmamatcher per år. Att det också handlar om glädjen, gemenskapen, samhörigheten och spänningen. Det handlar om att få fler som följer oss oavsett om vi vunnit tre matcher i rad eller förlorat tre matcher i rad. Det är en jätteutmaning som jag tror de flesta klubbarna brottas med.

Annons

Hur är relation med hockeyklubben i staden (Örebro HK, som spelar i SHL)?
- Vi pratar jättemycket med varandra och samarbetar inom en del områden, men vi skulle kunna göra det mycket mer än vad vi gör. Många vill ha det till att vi är konkurrenter och då syftar de oftast på att vi slåss om samma sponsorpengar. Det är klart att vissa av våra sponsorer har halverat insatsen till oss för att de vill lägga resten på hockeyn och vissa sponsorer har halverat sin insats till hockeyn för att lägga resten hos oss. Så det är klart att vi konkurrerar om sponsorpengar i Örebro, men jag är av övertygelsen att mycket och bra elitidrott i staden gör att vi inte bara slåss om samma kaka utan att vi också vi tillsammans får den att växa. Jag tror vi kan lära varandra mycket och stimulera varandra att utvecklas mer, säger Åström.

Annons
Publicerad 2017-03-29 kl 14:00

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto