- Vi tappade för mycket publikintäkter i början, säger klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.
En kombination av den rekordtidiga köldslagna säsongstarten och ett anonymt Helsingborg sedan Henke Larssons slutat förra säsongen kostade på. Helsingborg förlorade i ett tidigt skede uppemot tre miljoner kronor.
— I den vevan hade vi de mest attraktiva motståndarna på besök, och dessa hade säkert dragit mer folk under mer normala omständigheter, konstaterar Myllenberg.
Att HIF ändå faktiskt ökat publikt, till skillnad från många konkurrenter - hjälper inte.
Inte efter ett åtgärdsprogram som gjort HIF:s biljetter billigare för att locka tillbaka publiken.
Lägg där till tappet i början av säsongen och ett minus ser ut att hota när publikintäkterna ska summeras i slutet av säsongen.
— Miljonerna vi tappade i början av säsongen har inte varit möjliga att hämta hem. Nu vet jag inte riktigt hur allt landar i slutändan men min förhoppning är att vi åtminstone ska kunna göra minst ett nollresultat i bokslutet, säger Myllenberg.
På plussidan finns emellertid sponsorintäkter som motsvarar förväntningar och kommer upp i förra säsongens knappa 24 miljoner kronor, enligt Helsingborgs Dagblad.
Ola Gustavsson