Efter AIK och IFK Göteborg var Djurgården den klubb som tappade mest publik ifjol. Och nyligen stod det klart att AIK tappar kraftigt i säsongskortförsäljningen.
Djurgården däremot hoppas på uppåtgående trend efter det tunga fjolåret.
Dif:s totala hemmasnitt då var 7 178, en minskning med 2 257 personer mot 2009. Trots det tror klubben på att höja snittet med närmare 3 000 åskådare i år.
- Vi ska kunna komma upp mot 10 000 i hemmasnitt. Vi har ett derby mot AIK direkt. Vi hoppas på 30 000 där, går det bra där och bra för laget efter det så är det möjligt, säger Dif:s biljettansvarige Tomas af Geijerstam till FotbollDirekt.se.
Han räknar upp flera faktorer som gjorde att snittet föll ifjol, som den tidiga säsongsstarten och Djurgårdens sportsligt dåliga start. Också den publikfria premiären mot Helsingborg - en bestraffning för kravallerna i allsvenska kvalet året innan - spelade in.
- Ifjol var ett stabiliseringsår för Djurgården. I år siktar vi högre sportsligt och då kan vi satsa publikt också. Men precis som med laget så får vi som jobbar med det här ta en match i taget och se hur det går.
Djurgården har hittills sålt 2 500 årskort, 350 färre än vid samma period förra året. Men klubben tror att det kan återhämta sig framåt våren. Förhoppningen är att minst komma upp i 3 800 privata säsongsbiljetter - samma som ifjol.
- Vi vet ju av erfarenhet att de flesta säsongsbiljetterna till klacken brukar säljas sent.
- Sedan är det ju inget självändamål att sälja 14 000 säsongsbiljetter. Man tjänar mer pengar på enstaka matchbiljetter, även om man har en säker intäkt i form av säsongsbiljetter.
Priset på säsongskort har höjts med 200 kronor, men af Geijerstam tror inte att det kommer att skrämma bort någon.
- Nej, det är ju första gången på tre år vi höjer priset. Allting blir dyrare och vi har inte hört någon klaga över detta.
Anton Zetterman