Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

AIK leder årskortsligan – allsvenska lagen ökar i publik

Foto: Scanpix

AIK-fans på Friends Arena

Inget allsvenskt lag minskar sin årskortsförsäljning.
Det visar fotbollskanalens undersökning.
- Det ser väldigt bra ut för oss, säger, Madeleine Markne vars AIK har sålt flest av alla klubbar.

Intresset för allsvenskan ökar och efter att fotbollskanalen.se ringt runt till alla klubbar visar det sig att ingen minskar sin årskortsförsäljning. AIK säljer mest och är redan uppe i 9 513 stycken vilket är ungefär 3 000 fler än förra året.

- Vi hoppas slå förra årets 14 387, målet är det och det ser väldigt bra ut, säger Madeleine Markne som ansvarar för klubbens årskortsförsäljning.

En annan klubb som ökar sin årskortsförsäljning är Malmö FF vilket inte är så konstigt med tanke på att laget är Svenska mästare.

Elfsborg hade en mellansäsong förra året efter SM-guldet 2012, och det märks i årskortsförsäljningen.

- Vi ligger på samma som förra året och räknar med att sluta på samma också, säger Jonas Kallin, biljettansvarig.


AIK, Madeleine Markne, Årskort
Sålda årskort 2014: 9 513.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: Drygt 6 000.
Sålda årskort totalt 2013: 14 387.
Målsättning 2014: ”Vi hoppas slå förra årets, målet är det.

Brommapojkarna, Christer Hellqvist, Marknad och Matcharrangemang
Sålda årskort 2014: ”Vi kom igång väldigt sent, vi ligger på 30 stycken”.
Sålda årskort totalt 2013: ”Vi brukar ligga på 60 stycken och det ligger nog på det i år också”.

Djurgården, Tomas af Geijerstam, Biljetter
Sålda årskort 2014: Ungefär 2 800.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Svårt att jämföra med förra året eftersom vi spelade halva säsongen på Stadion och halva på Tele2”.
Sålda årskort totalt 2013: Nästan 8 000.
Målsättning 2014: ”Jag tror vi säljer fler i år. Målbilden är att sälja 10 000 och det ser vi fortfarande som en möjlighet”.

Elfsborg, Jonas Kallin, Biljettansvarig
Sålda årskort 2014: Runt 2 000.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: Ungefär lika mycket.
Sålda årskort totalt 2013: 5 022.
Målsättning 2014: ”Det kommer vara samma ungefär”.

Falkenberg, Pia Rosgardt, Kanslist
Sålda årskort 2014: ”Vi håller fortfarande på med utformningen av arenan så vi har inte kommit igång med årskorten, men det är ett stort tryck efter det. Vi börjar sälja i februari. I dagsläget har vi bara 800 årskortsplatser, sittande årskort.
Sålda årskort totalt 2013: ”Ett totalt snitt på 500 som alltid bokar platser på vår arena, sedan tillkomer det inpå våren. Vi kommer sälja slut på alla, det har vi redan gjort. Vi kommer sälja fler än förra året, efterfrågan är så stor”.

Gefle, Eva von Schéele-Frid, Klubbdirektör
Sålda årskort 2014: ”Vi säljer mest under februari och mars så det är svårt att ge några svar just nu, men vi kommer nog att öka”.
Målsättning 2014: ”Mellan 1 500-2 000”.

Halmstad, Kansli
Sålda årskort 2014: ”Vi har inte fått in på företagssidan ännu, men privata är det hittills 869 stycken”.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: 566.
Sålda årskort totalt 2013: 1 688.

Helsingborg, Stefan Nilsson, Biljettansvarig
Sålda årskort 2014: 2 200.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Lite fler.”
Sålda årskort totalt 2013: 4 300.
Målsättning 2014: ”Vi siktar på att sälja minst lika många i år”.

Häcken, Marcus Jodin, Marknads- och Försäljningschef
Sålda årskort 2014: Cirka 500.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Tämligen oförändrat.
Målsättning 2014: Känslan är att intresset är större, vi flyttar till Gamla Ullevi och jag tror vi säljer fler för att arenan lockar mer”.

IFK Göteborg, Andrej Häggblad, Marknadschef
Sålda årskort 2014: Drygt 4 000.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Vi ökar mot förgående säsong. Exakt siffra har jag inte, men uppskattar till 10 procent mer än förra året vid den här tiden”.
Sålda årskort totalt 2013: 5 200.
Målsättning 2014: ”Ambitionen är att vara över 6 000 i år. Det ser bra ut. Vi följer den planerade takten”.

IFK Norrköping, Mårten Jacobsson, Marknad
Sålda årskort 2014: ”Privat 2 500 totalt.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”10 procent bättre än förra året”.
Sålda årskort totalt 2013: 3 500.
Målsättning 2014: ”Vi kommer inte komma under det. Hoppas kunna nå 4 000”.

Kalmar FF, Jeanette Fagerlund, Biljettansvarig
Sålda årskort 2014: ”Vet inte”.
Sålda årskort totalt 2013: Ungefär 2 700.
Målsättning 2014: ”Prognossiffran vad vi tror att vi landar på är runt 3 000, det har vi satt i år som lite ökning mot förra året”.

Malmö FF, Per Welinder, Kommunikationschef
Sålda årskort 2014: 6 749.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: 6 229.
Sålda årskort totalt 2013: Strax under 8 000.
Målsättning 2014: ”Det blir fler. Vi är långt före förra året”.

Mjällby, Mats Mattsson, Biljetter/marknad
Sålda årskort 2014: ”Ungefär 40 procent av fjolårets 1 500”.
Målsättning 2014: ”Vi är nog nöjda om vi ligger på 1 500 i år också”.

Åtvidaberg, Kansli
Sålda årskort 2014: 750.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Något liknande”.
Sålda årskort totalt 2013: 1 300.
Målsättning 2014: ”Något fler blir det nog i år”.

Örebro, Michael Karlberg, Media- / biljettansvarig
Sålda årskort 2014: 2900.
Sålda årskort 2013 vid samma tidpunkt: ”Cirka 2 000”.
Sålda årskort totalt 2013: 4 000.

Publicerad 2014-01-23 kl 09:21

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER