Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN/AIK

AIK om nya kampanjen "Vi är inte ni": "Det här är klassisk hybris"

AIK kallade till presskonferens.
Av ett enda skäl: att berätta om nya kampanjen ”Vi är inte ni” som bland annat går ut på att sälja 17 500 årskort.
- Det här är klassisk hybris, sa ordförande Johan Segui till fotbollskanalen.se.

”Vi är allsvenskans självklara mittpunkt. Fotbollssveriges brinnande eld. Det här är inget vi själva har hittat på, att det är AIK mot inte AIK. Vår motståndare behöver inget namn, för vi är allas motståndare. Vi är allas derby. Allas sömnlösa natt. Det är en mot alla, alla mot en och vi trivs med det. Vi är AIK. Vi är inte ni”, säger bland annat Ola Rapace som agerar berättarröst i AIK:s kampanjvideo ”Vi är inte ni”, som presenterades på en presskonferens på Biograf Zita.

Kampanjen går bland annat ut på att försöka sälja 17 500 årskort vilket skulle betyda att man slår förra årets nordiska rekord, 14 388.

- Det är en del av vårt DNA att ha hybris, så är det ju. Det är ju hybris, det här är klassisk supporter-hybris, sa ordförande Johan Segui till fotbollskanalen.se.

Är det hybris med all rätt?

- Det får väl säsongen utvisa. Det är väl det som är tjusningen med hybris att det kan komma tillbaka i nacken på dig, men det är väl bra att någon har det och vågar sticka ut hakan lite.

I hemmapremiären mot IFK Göteborg kommer det att stå AIK mot ”Inte AIK” på biljetterna. Simon Strand är en av personerna bakom kampanjen:

- Vår kampanj läckte ut lite i går kväll och jag tror att det tog en och en halv timme innan vi gick om Göteborgs kampanj på Facebook, trots att vi försökte dämpa i början, men det gick inte. Det i svensk fotbolls intresse att det finns en rivalitet och den spelar vi på, sa han innan vd:n Thomas Edselius tog tag i mikrofonen:

- Jag vill poängtera att det här är en kampanj som går via viarinteni.se. Vi är informerade och stöttar den här kampanjen. Jag tycker att det här är roligt. Jag har inga problem med det här, sa han.

Hur tror du att Sef-mötet den 25:e mars blir för din del?

- Ja, jag kanske får gå runt med lösskägg.

Finns det inget med IFK Göteborgs namn när man kommer till arenan den 31 mars?

- Det får ni se. Jag vet inte hur långt vi kommer att ta det. Det här är för att få upp temperaturen på allsvenskan, vara lite gnabbig, och Göteborg är en bra motståndare. Göteborg har gjort samma sak mot oss så hämnden är ljuv.

Vad tror du om 17 500 årskort?

- Om du hade frågat mig innan säsongen så hade jag inte trott att det var realistiskt, men nu när vi har sålt 14 100 i dag så känns det inte som att 17 500 är helt orealistiskt.

Publicerad 2014-03-10 kl 14:00

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER