Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
ALLSVENSKAN/AIK

Galottas bolag inblandat i AIK - tjänar pengar på biljetter till derbyt

Foto: TT

I vintras lovade AIK att bryta samarbetet med Jonas Galotta. Men affärsmannen jobbar fortfarande med klubben – och tjänar pengar på biljettförsäljningen till derbyt mot Hammarby.
- Det stämmer, säger vd Thomas Edselius.

Det var under hösten 2014 som Jonas Galotta och hans företag Sports Revenue Group fick stor uppmärksamhet i svenska medier. Bolaget hade slutit flera avtal med det hårt ekonomiskt pressade AIK Hockey som under en period stod på randen till konkurs.
Bland annat var Galotta inblandad i föreningens medlemsvärvning, där han enligt vad Expressen uppgav fick 60 procent av de intäkter som varje person betalade för att lösa sitt medlemskap. Av det totala priset på 500 kronor gick 300 kronor till Sports Revenue Group, 50 kronor vardera till AIK Fotboll och AIK Hockey, samt de resterande 100 kronorna till AIK:s huvudförening.

Expressen rapporterade även att det fanns ett liknande upplägg kring ett projekt som kallades "Målklubben". Där kunde medlemmarna i AIK Hockey skriva upp sig och betala tio kronor per mål som A-laget gjorde i Hockeyallsvenskan, till ett värde av maximalt 1000 kronor per säsong. Av den intjänade totalsumman skulle sedan 50 procent tillfalla Jonas Galottas bolag, och 50 procent skulle AIK Hockey få behålla.

Men sedan det även uppdagats att Jonas Galotta legat bakom ett rasistiskt hån mot Zlatan Ibrahimovic under dennes säsong i Milan 2012 växte missnöjet bland AIK:s supportrar. På en stor banderoll hade Galotta skrivit "Jag är en zigenare" riktat mot den svenske landslagskaptenen, vilket han först förnekade men sedermera erkände via ett mejl till Sportbladet. I kölvattnet av dessa omständigheter valde AIK i december 2014 att bryta samröret med Sports Revenue Group.

– Alla samarbeten avbryts. Inte bara "Målklubben", utan även medlemsvärvningen. Vi vill inte förknippas med ett företag som har en negativ stämpel och som missgynnar AIK:s intressen, sade ordföranden Johan Segui till Expressen i mitten på december.

Men den beskrivningen stämmer inte fullt ut. Enligt uppgifter till fotbollskanalen.se har AIK Fotboll fortfarande en överenskommelse med Sports Revenue Group som ger företaget rätt att sälja en del av biljetterna till derbyt mot Hammarby i allsvenskan 4 maj. Det ska röra sig om sammanlagt 3000 platser på Friends Arena, där "SGR" är berättigat till delar av intäkterna. När fotbollskanalen.se når vd Thomas Edselius bekräftar han att uppgifterna stämmer.

- Så är det. När Jonas Galotta klev av "Målklubben" ingick det att han skulle få sälja en del biljetter till Hammarbymatchen. Det kan jag bekräfta, säger Edselius.

Han förklarar att den nya uppgörelsen är en engångsföreteelse och ska ses i ljuset av att Galotta gått med på att lämna affärsmässiga avtal utan vidare kompensation. Det hela kan ses som ett slags plåster på såren.

- Precis, när man avslutar ett samarbete kan man göra det på många olika sätt, och det här var vägen som styrelsen för AIK Fotboll valde just för att avsluta samarbetet, säger Edselius.

Är Jonas Galotta involverad på något annat sätt kring AIK än när det gäller just detta?
- Nej, det är den här enskilda företeelsen.

Publicerad 2015-04-28 kl 14:57
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons