I veckan presenterades Lagardère som potentiellt nytt driftbolag av Friends arena. På presskonferensen slogs det fast att om affären går i lås, så kommer de att ta över helt 2015.
Men Lagardère har redan skrivit ett avtal med Friends. Driften av gräset, det så omtalade underlaget på den stora arenan, kommer det franska bolaget att ha hand om redan säsongen 2014. Enligt Thomas Perslund, vd för Friends arena, så skrevs avtalet för fyra-fem veckor sedan.
– Vi var inte riktigt nöjda med kvaliteten förra året och valde då, efter ett antal utvärderingar att, testa att gå med någon som har gjort det här förut och vet vad det innebär, berättar han för Fotbollskanalen.
Förra året köpte man direkt från en leverantör. Den här gången är det helt i händerna på Lagardère och Frankfurts Commerzbank arena, som bolaget driver, att hitta en leverantör som fungerar - och nationalarenan kommer till och med att dela gräsexpertis med den tyska arenan.
– Commerzbank liknar vår egen arena. Men den har funnits i åtta år och de har en erfarenhet av att driva den. Vi vill inte vara i knät på en leverantör som förra året. Då köpte vi direkt av en leverantör. Men de har inga incitament för att det ska fungera, utan vill bara sälja gräset. Nu har vi en partner som har som incitament att gräset ska överleva.
Kostar det mer eller mindre än förra året?
– Det är ungefär likvärdigt.
Lagardères stora avtal, att ta över Friends, är inte än klart - utan presskonferens annonserade bara ett "Letter of Intent" (LOI). Men att man köper den här "funktionen", med gräset, av bolaget har inget med det att göra, menar Perslund.
Hade det blivit av utan LOI:et?
– Commerzbank hade kanske inte erbjudit sig annars. Det är inte normalt att "stadiums" hjälper andra "stadiums". Så det hade självklart en inverkan.