Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Allsvenskan i siffror - Finanskrisen slår hårt

Publiken svek Djurgården förra året och laget har tvingats sälja av spelare. Men Stockholmsklubben är inte ensam i allsvenskan att påverkas av finanskrisen - hela ligan riskerar att drabbas på ett eller annat sätt.

För två år sedan var det tre klubbar i allsvenskan som inte gick med vinst. Efter fjolårets rapporter har siffran dubblerats och allra sämst gick det för AIK och Djurgården, som gick minus 14,6 miljoner respektive 12,5 miljoner kronor.

-Det beror främst på att vi hade färre åskådare på våra fotbollsmatcher. Nästan en tredjedel av våra intäkter kommer från publikintäkter, säger Alf Johansson, vd i Djurgården.

Som följd av det negativa resultatet har Djurgården bland annat tvingats minska antalet anställda samt sälja några utländska stjärnor. Brasilianarna Enrico Cardoso Nazaré och Thiago Quirino da Silva samt Jones Kusi Asare har alla fått ge plats åt yngre och billigare spelare.

-Vi har minskat lönekostnaderna radikalt i spelartruppen. 80 procent av våra kostnader är lönekostnader och ska du dra ner på någonting blir det tyvärr personal som du drar ner på, säger Alf Johansson.

Bosse Johansson, ny ordförande i Svensk elitfotboll och ordförande i Elfsborg, pekar på tre olika sätt som finanskrisen har påverkat och riskerar att påverka de allsvenska klubbarna.

Förlorade sponsorintäkter.Förlorade publikintäkter.Förlorade pengar på de centrala avtalen.

-Jag tror att risken för publiktapp är mindre, för även om det är lågkonjunktur så går de som vill se allsvensk fotboll ändå, eftersom det inte är så stora pengar det är frågan om. Dessutom inviger vi nya arenor redan nu till sommaren i Malmö och Göteborg, och det kommer att dra mer publik, säger Bosse Johansson.
Även intäkterna från de centrala avtalen är säkrade - i alla fall under två säsonger till.

-Tv-avtalet sträcker sig exempelvis två år till, över 2009 och 2010. Och vi har precis förhandlat klart ett nytt långsiktigt och väldigt bra avtal med Svenska spel som är en av de största sponsorerna centralt och de pengarna går ju också till elitklubbarna, säger Bosse Johansson.

Redovisningen av klubbarnas ekonomi 2007 visar att en fjärdedel av intäkterna kommer från reklam och sponsring, lika mycket drar man in från biljettförsäljning. Därför förlorar klubbar som tappar sponsorer mycket pengar.

-Vi vet ju att det är klubbar som tappar i sponsringen, men det beror ju på hur man jobbar själva också. Jag tror att man står stabilare även när det blåser om man har mycket lokal och regional sponsring, man är mer sårbar om man bara har ett fåtal större sponsorer för då kan det bli kännbart om någon av dem behöver dra ner, säger Bosse Johansson.

TT

Publicerad 2009-03-27 kl 18:01