Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
ALLSVENSKAN

Allt fler svenskar har ett allsvenskt favoritlag - Blåvitt populärast

Foto: Bildbyrån

Antalet personer som har ett favoritlag i allsvenskan ökar. Det visar en undersökningen SportNavigatorn.
- Det har varit en tydlig tendens de senaste åren att allsvenskans status och popularitet har vuxit, säger Sef:s sportdirektör Stefan Lundin till föreningens hemsida.

SportNavigatorn är en undersökning av Upplevelseinstitutet som årligen kartlägger det svenska folkets idrottsintresse. Undersökningen för 2016 visar att allt fler personer har ett favoritlag i allsvenskan. 2015 uppgav 49 procent av de tillfrågade att de hade ett lag i allsvenskan som de följer extra noga. 2016 var den siffran uppe på 55 procent.

- Det har varit en tydlig tendens de senaste åren att allsvenskans status och popularitet har vuxit. Det är uppenbart, säger Stefan Lundin, sportdirektör på Svensk Elitfotboll till föreningens hemsida.

- För några år sedan ironiserade man sig över Allsvenskans nivå. I dag är det annorlunda. Det återspeglar sig i den här undersökningen och det är glädjande.

Enligt undersökningen är IFK Göteborg det lag som flest personer har som favoritlag. Tio procent av de tillfrågade svarade att de stödjer klubben. Blåvitt hamnade före Malmö FF och AIK.

Svenska folkets sympatier för de allsvenska lagen 2016:
IFK Göteborg 10%
Malmö FF 8%
AIK 6%
Djurgården 5%
Hammarby 4%
Elfsborg 3%
Helsingborg 3%
IFK Norrköping 3%
Gefle 2%
Kalmar 2%
GIF Sundsvall 2%
Örebro 2%
BK Häcken 1%
Jönköpings Södra 1%
Östersund 1%
Falkenberg 0%

Inget av lagen 45%

Källa: svenskfotboll.se.

Fakta om undersökningen

  • Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år)
  • 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2015-juli 2016
  • Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen
  • Undersökningsinstitutet Ipsos Observer har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinstitutet

Källa: svenskelitfotboll.se.

Publicerad 2017-02-07 kl 18:15
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons