Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
ALLSVENSKAN

Även Hammarby minskar i årskortsförsäljning: "Trodde på större tapp"

Förra veckan berättade FotbollDirekt att Djurgården minskar sin säsogskortsförsäljning. Även Stockholmskonkurrenten Hammarby tappar.

- Vi har tappat sex procent i jämfört med samma tid i fjol, säger Hammarbys biljettansvarige Göran Rickmer till FotbollDirekt.se.

För närvarande har 3 976 personer löst årsabonnemang till Hammarbys hemmamatcher säsongen 2009. Det är en minskning med drygt hundra personer i jämfört med samma tid i fjol. En liten minskning, men trenden har varit neråtgående ett tag. Från toppnoteringen 8 300 har klubben legat på runt 7 000 de senaste säsongerna. Någonstans där tror Rickmer att Hammarby kommer landa även i år.

- Hade du frågat mig direkt efter säsongen hade jag trott på en 40 procentig minskning, säger Göran Rickmer men är nu mycket mer positiv.

- Det gäller att vända den negativa publiktrenden och den vill vi vara med att vända.

Precis som vanligt har Hammarby redan sålt slut sina bästa och dyraste platser under tak. Publikens efterfrågan matchar inte riktigt med Söderstadions kapacitet. Därför kommer den framtida arenan att bli ett stort lyft för Hammarby-publiken.
- I år jobbar vi mycket hårdare mot barnfamiljer för att hitta nya köpare. Nu har vi runt 12 000 platser och ska upp i 30 000.

- Sedan är alltid frågan hur många säsongskort man ska sälja. Har man ett bra sportsligt år vill man sälja ströbiljetter, men går det inte som man har tänkt sig så är det skönt att ha sålt säsongskort.

Ett annat mål för Hammarby den här säsongen är att få derbysiffrorna att öka. I höstderbyt hemma mot Djurgården kom ynka 12 483 personer. Något som inte ska få upprepas igen.
- Företagen har minskat sina köp av derbybiljetter och om inte de handlar lika mycket måste vi ha in nya köpare. Stockholmsderbyn drar också folk ute från landet så vi tittar på turistnärningen och var efterfrågan kan finnas. Det är klart att vi ska fylla Råsunda i ett derby.

- Men samtidigt gäller det att leverera på planen. Då kommer publiken tillbaka.

Publicerad 2009-01-13 kl 17:31
Annons
Annons
Annons