Svensk Elitfotbolls spelbolagspartner Unibet betalar årligen ut 150 miljoner till klubbarna i allsvenskan och superettan. 20 av de miljonerna har sedan avtalet trädde i kraft delats ut via projektet "Hemmaklubben", som gått ut på att få klubbarna att locka sina supportrar till att registrera sig hos Unibet.
Men nu görs det kritiserade upplägget om, efter påtryckningar från exempelvis supporterhåll. I december i fjol kunde Fotbollskanalen berätta att projektet pausas och nu står det klart att stora förändringar kommer ske.
På ett klubbchefsmöte under tisdagen presenterade Unibet ett nytt upplägg. Det innebär att klubbarna inte kommer behöva försöka locka till sig registreringar hos spelbolaget via inlägg i sina officiella kanaler.
- Vi har försökt lyssna in vad klubbar och supportrar tänker, och jag gillar Unibets inställning vad gäller att försöka vara en ansvarstagande partner. De har verkligen funderat och de presenterade en lite annorlunda idé i dag, säger Svensk Elitfotbolls generalsekreterare Mats Enquist.
- Nu är alla med på tåget. Mycket mer än så kan jag inte säga.
Kampanjen gick tidigare ut att på ju fler supportrar som registrerat sig hos Unibet, desto större del av 20-miljonerskakan har klubben som de är kopplade till fått.
- Det (nya upplägget) kommer inte innebära att supportrar ska registrera sig eller rösta på något för att därigenom komma in i Unibets system, säger Enquist och fortsätter:
- Det kommer inte vara den typen av röstning över huvud taget. Supportrarna kommer fortsatt kunna stötta klubbarna (med hjälp av Unibet), men inte via registrering på någon sajt.
Avtalet mellan Unibet och Svensk Elitfotboll ställer krav på klubbarna att varje år lägga ut ett antal inlägg om spelbolaget, bland annat specifikt om "Hemmaklubben".
Kommer klubbarna ha krav på sig att göra reklam för det som blir "nya Hemmaklubben"?
- Låt oss säga så här: glöm det gamla Hemmaklubbskonceptet, svarar Enquist.
- Det gamla konceptet kommer försvinna. Sen om det kommer fortsätta heta Hemmaklubben, det är inte bestämt. Men det blir ett helt annorlunda koncept.
Därmed kan Unibet komma att synas på klubbarnas plattformar även framöver, men inlägg om att registrera sig hos spelbolaget är ett minne blott.
- Jag hoppas att det blir väldigt positivt mottaget. Man har sträckt sig en bra bit från Unibets sida och alla klubbarna är positiva.
Exakt hur det nya upplägget kommer se ut presenteras inom kort.
"Hemmaklubben" har stött på motstånd från medlemmar och supportrar till olika klubbar i Sverige, vilket Fotbollskanalen berättade om i slutet av oktober. Unibet-inlägg har lett till reaktioner i flera klubbars officiella kanaler och framför allt blir tonläget högt när Malmö FF publicerar reklam för spelbolaget i sina kanaler.
Hos MFF var frågan om spelbolagsavtalet och dess utformning uppe på det fjolårets årsmöte, efter att tre medlemmar lämnat in en motion i ämnet. Därefter har medlemmarna också haft en dialog med MFF:s styrelse om saken. Det har Tony Ernst, som tillsammans med sina barn Thelma och Gabriel stod bakom motionen, berättat för Fotbollskanalen.
Ernst har jobbat för att vissa delar av spelbolagsavtalet som Svensk Elitfotboll har ska försvinna. Han vänder sig främst mot nämnda "Hemmaklubben".
- Supportrar uppmuntras att jaga in andra unga supportrar i spelandet. Det känns så fruktansvärt cyniskt. Jag förstår att det är ett centralt avtal och jag vet hur mycket pengar Unibet lägger ut. Men jag skulle önska att det inte var så fullt ut knivskarpt cyniskt, sa Ernst till Fotbollskanalen i oktober.
Pengarna som delas ut via "Hemmaklubben" går till klubbarnas akademi- och talangutveckling.