Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Derbyracet – Skåne i förarsätet mot Stockholm

Två veckor kvar - Sveriges två hetaste derbyn inom loppet av tre dagar. Här är publik-läget inför AIK-Djurgården och Malmö-Helsingborg.

Sveriges två hetaste derbyn inom loppet av tre dagar. AIK och Djurgården gör upp på Råsunda 8 maj, medan Malmö och Helsingborg möts på Swedbank Stadion två dagar senare, den 10 maj.
Och i Malmö är intresset redan nu kokhett – 22 000 biljetter är uppbokade.

- Vi har bokat upp allt utom ståplats, det är maximal tilldelning på bortasektionen vilket innebär 2000 biljetter. De biljetterna som inte säljs på ståplats kommer gå i returförsäljning och kommer gå åt. Så det är klart att det kommer bli fullsatt, säger MFF:s kommunikationschef Per Welinder till FotbollDirekt.se.

Till Stockholmsderbyt den 10 maj har nu drygt 15 700 biljetter gått åt. Men att Malmö-Helsingborg i princip är slutsålt medan AIK-Djurgården har drygt halva Råsunda kvar att fylla ser inte Per Welinder som något tecken på större intresse i Skåne än i huvudstaden.

- Det är nog ganska enkelt, tillgång och efterfrågan. När det finns färre biljetter att slåss om så är man tidigare ute. Skillnaden i att behöva sälja 24 000 mot närmare 40 000 ska man förstås inte underskatta.

- Men vi upplever ett enormt sug, men sedan har Skånederbyt alltid varit hett, och särskilt sedan vi flyttade in på Swedbank. Att vi och Helsingborg har dominerat allsvenskan de senaste åren spelar förstås också in. Klart, att det är så här bra drag är kanske lite överraskande med tanke på vad som hände under derbyt i fjol. Men vi ser inga tecken på att folk är avskräckta av det.

I AIK känner man ingen oro för att sista hemmaderbyt på Råsunda inte kommer att säljas ut även om folk inte känner samma press att vara ute i tid.

- Nu börjar vi varva upp, vi säljer runt 500 biljetter per dag nu och att de 23 000 biljetter som är exklusiva för AIK säljer slut tar vi nästan för givet. Ser vi att försäljningen går för trögt så kommer att sätta in de resurser vi behöver, vi kör redan nu radioreklam och har storbildsskärmar på stan, säger Lasse Pettersson, arrangemangsansvarig hos AIK.

- Sedan är det upp till Djurgården att sälja sin kvot, men de är också optimistiska och incitamentet att gå på bortaderby är ju större nu när den egna klubben får pengarna för bortabiljetterna.

I Skåne är det i stort sett redan slutsålt?

- Skitkul att det är flera publikmatcher i Sverige säger jag då, det skapar drag kring hela allsvenskan.

 

Publicerad 2012-04-27 kl 10:47