ALLSVENSKAN

Dif:s styrelse slår tillbaka - i öppet brev till fansen

Maktkampen inom krisklubben Djurgården går vidare. Nu går den sittande styrelsen, via ett öppet brev till fansen, till angrepp mot den förra styrelsen och riskkapitalbolaget DF AB.

Tystnaden har varit total i ett halvår. Men med ett öppet brev till fansen går nu Djurgårdens styrelse till hård attack mot hur klubben skötts under den förre ordföranden Bo Lundquists ledning. Kritiken riktar framför allt in sig på att klubbens riskkapitalbolag DF AB, där Lundquist idag är med i styrelsen, haft för stort inflytande och plockat hem för mycket av intäkterna.

Utdrag ur styrelsens öppna brev som publicerats på klubbens hemsida:

"Spelarna i A-laget ägs av DIF Fotboll, som även beslutar om köp och försäljningar. Övergångarna har däremot finansierats av riskkapitalbolaget, som haft förstahandsrätt till spelarinvesteringar i DIF Fotboll, och även har rätt till del av eventuell vinst vid försäljning.

Riskkapitalbolagets del av vinsten har vuxit under årens lopp till dagens 80 %. Avtalet har även ändrats avseende vilka avdrag som görs innan vinstdelning. Ursprungligen återgäldades först riskkapitalbolagets kostnad för själva transfersumman och sedan även DIF Fotbolls kostnad för den sålda spelarens löner innan vinstdelning skedde. I samband med att riskkapitalbolaget avhjälpt underskott i DIF Fotboll har praxis ändrats så att så ej längre sker.

På liknande sätt har även 50 % av eventuella vinster av spel i de Europeiska cuperna framtill 2016 skrivits över på riskkapitalbolaget. På så sätt har DIF Fotboll under många år tillåtits leva över sina resurser och hålen har täppts till genom att riskkapitalbolaget skjutit till resurser men samtidigt övertagit rätten till framtida intäkter. En utveckling som naturligtvis inte är hållbar i längden."

FOTNOT: Den nya styrelsen röstades in inför årets allsvenska efter en maktkamp med Lundquist som då varit ordförande sedan 1998.

Publicerad 2009-09-02 kl 20:06