Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN/DJURGÅRDEN

"Djurgårdsfamiljen samlar sig - vi ska tillbaka där vi var en gång"

Foto: TT

Djurgårdens IF

Djurgården har släppt sin kampanj inför säsongen - och den har gett resultat. Biljettförsäljningen till premiären har tagit fart.
- Det rasslar på, vi närmar oss 11 000 sålda biljetter, säger projektledaren Johan Andersson till fotbollskanalen.se.

Under tisdagen släppte Djurgården sin kampanj inför den nya säsongen och premiären mot Elfsborg den 5 april. Kampanjen går under namnet "Stockholms Stolthet" och ska visa på att Djurgården är hela Stockholms lag, oavsett om man kommer från Åkersberga, Haninge, Vasastan eller Kungsholmen.

Hashtaggen #StockholmsStolthet har "trendat" på Twitter sedan i går och kampanjen har blivit en snackis i sociala medier.

- Det är rätt sjukt. Det har varit mer än förväntat, säger projektledaren Johan Andersson till fotbollskanalen.se.

Kampanjen lanserades bland annat av en video som fått stor spridning. På Djurgårdens officiella Facebook-sida har den setts över 120 000 gånger.

- Det spelar ingen roll om många ser, om vi inte säljer biljett. Det här är till för att sälja ut matchen mot Elfsborg, säger Johan Andersson.

Har det gett resultat i försäljningen av biljetter?

- Ja, det rasslar på nu. Djurgårdare har generellt sett varit fruktansvärt långsamma på att vara tidigt ut, men det börjar ändra sig. Mot Malmö förra året hade vi sålt 10 000 biljetter med tio dagar kvar (publiksiffran landade på 24 529).

- Vi börjar närma oss 11 000 sålda biljetter nu och det är 20 dagar kvar till match.

Johan Andersson är nöjd över kampanjens resultat hittills.

- Vi har hittat helt rätt. Det är så här alla djurgårdare känner, vi finns överallt. Kampanjen träffar så bra.

Kampanjen går bland annat ut på att djurgårdare ska byta profilbild på sociala medier till en bild på stället där de bor med texten "Alviks stolthet", ”Vasastans stolthet”, ”Östermalms stolthet” etc.

- Vi har fått en fantastisk hjälp av supportrarna med det här. Det är några från Järnkaminerna (supporterorganisation) som har gjort ett hästjobb. Det är fem personer som har fotat 120 ställen och lagt ner flera arbetsdagar på det här. Utan dem hade det här inte varit möjligt.

Det verkar som att känslan kring Djurgården är god inför säsongen?

- Ja, vi har en bra grupp. Bosse (Andersson, sportchef), Henke (Berggren, vd) och alla på kansliet här jobbar nu mot ett gemensamt mål. Vi ska tillbaka där vi var en gång. Det känns som att hela Djurgårdsfamiljen samlar sig. Det ligger och bubblar. Det mullrar, och när det väl slår loss, då vet man hur det kan bli, avslutar Johan Andersson.

Publicerad 2015-03-18 kl 21:15

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER