När den allsvenska säsongen nu är över så har Fotbollskanalen tagit en titt på publiksiffrorna och de skillnader som var markanta från förra året till i år.
Publiksnittet för alla lag 2018 var 8 425 besökare, vilket ökade under 2019 och landade på 9 167 besökare i snitt. Generellt har alltså intresset för allsvenskan ökat.
Både i år och förra året så hade Hammarby den största totala publiksiffran i snitt på hemmaplan. Förra året hade laget 23 679 besökare och i år 24 232, vilket är en liten ökning och även i år gör att de toppar statistiken.
Lägsta totalsiffran i år stod AFC Eskilstuna för med ett snitt på 3 276 besökare på Tunavallen, medan förra året var det bottenlaget Dalkurd som låg sist, med ett publiksnitt på 1 058. Båda lagen har åkt ur allsvenskan, Dalkurd förra året och AFC i år.
Svensk elitfotboll skriver att för femte året i rad så har allsvenskan haft över 2 miljoner besökare, närmare bestämt 2 002 470 besökare.
- Det här är en historisk milstolpe för svensk elitfotboll kan man säga, anser Ola Rydén, Ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
De största förändringarna i publiksiffror står två Stockholmslag för.
De stora vinnarna i år är Djurgården som ökade antalet besökare på sina hemmamatcher markant, förra årets (2018) siffra var i genomsnitt 12 306 besökare per match och i år var besökarna 15 958 per match.
- Vi var ju inte nöjda med förra årets publikströmning så det har vi jobbat med, men så klart har vår sommar, höst och SM-guldet påverkat våra publiksiffror, säger Djurgårdens vd Henrik Berggren till Fotbollskanalen.
Berggren menar att även siffrorna på våren drog ner genomsnittet för att lagets vändning i resultat inte kom förrän under sommaren och hösten.
- Vi hade ju en ganska tung vår där vi inte alls var nöjda men får man med sig de sportsliga resultaten så blir det ju en förändring.
I andra änden av Stockholm har AIK:s publiksiffror minskat kraftigt. Förra året hade klubben 23 664 besökare i snitt - vilket var rekord för klubben. Men i år minskade de med 4 695 och landade på ett genomsnitt av 18 969 besökare.
- Siffrorna har blivit lidande på grund av nedskärningar i försäljningen kring derbyn. Den konflikt som har pågått mellan polisen och supportrar har tagit bort den positivism kring att marknadsföra fotbollen. En stor del av vår marknadsföring har fått fokusera på den frågan tyvärr och inte den fantastiska stämning som finns inom allsvensk fotboll, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef hos AIK.
Även Söderberg menar att de toppar och dalar som klubben upplevt är i förhållande till de prestationerna och resultat som laget levererar. Förra året tog AIK ett hem det allsvenska guldet och hade då även sin högsta publiksiffra.
När det kommer till årets nykomlingar Falkenbergs FF, Helsingborg och AFC så hade den trion ett hemmasnitt på 5 117, medan trion som åkte ur 2018, Dalkurd, Trelleborgs FF och BP, tillsammans hade ett hemmasnitt på 1 957.