Redan förra året byggdes en stor hype upp kring svensk fotboll och lockade storpublik till de allsvenska arenorna. Inför i år har intresset ökat än mer då flera av de svenska klubbarna slagit rekord i försäljningen av antal årskort.
- Den positiva publiktrenden fortsätter inom fotbollen.Vi ska fortsätta att sätta fokus på att fylla arenorna på matchdagarna och därmed öka publiken, säger Ola Ryden, Liga- och Evenemangsansvarig till Svensk elitfotbolls hemsida.
Men under 2015 års säsong så var nyttjandegraden i Allsvenskan på 60%, med andra ord så användes bara sex av tio stolar på arenorna. Något som visar att det fortfarande finns stor utvecklingspotential och nu ökar Sef sin målsättning kring publiksiffrorna.
- Målsättningen är över två och en halv miljon åskådare i Allsvenskan och tre miljoner totalt för Allsvenskan och Superettan tillsammans. Det är en målsättning som också är klart realistisk.
Den största premiärsiffran hade Hammarby då det var totalt 31 756 människor på Tele2-arena som såg matchen mot Östersund. Den lägsta siffran i Allsvenskan hade Gefle som drog 3344 personer i matchen mot Helsingborg.
I Superettan så var den stora publikmagneten matchen mellan Assyriska och Dalkurd som lockade hela 5550 personer. Däremot dras snittet ner av Ängelholms siffra som enbart hade 453 personer i hemmapremiären mot Syrianska.
Se mäktiga inramningen på Tele2 inför Hammarbys premiärmatch i spelaren ovanför.