POPULÄRA LIGOR

ALLSVENSKAN
6d

Efter Tegnells uttalande – RF: "FHM har lovat besked nästa vecka"

Foto: Bildbyrån.

FHM "hoppas landa" i ett beslut kring fotbollen nästa vecka.
Enligt RF:s ordförande Björn Eriksson har myndigheten nu lovat att komma med besked då.
- Jag förstår frustrationen, säger Eriksson till Sveriges Radio.

I fredags hoppades fotbollen på att få tummen upp från Folkhälsomyndigheten för att kunna starta serierna. Någon tumme upp blev det dock inte. Däremot berättade statsepidemiolog Anders Tegnell i går, tisdag, att myndigheten hoppas att lämna ett besked nästa vecka.

- Vi förstår att man måste få veta. Vi hoppas landa nästa vecka. Vi ska försöka få till ett möte med viktiga aktörer och hamna i en bedömning nästa vecka, sa Tegnell då.

Folkhälsomyndigheten hade i dag, onsdag, ett möte med Riksidrottsförbundet. Och enligt RF:s ordförande, Björn Eriksson, har myndigheten nu lovat att komma med ett besked nästa vecka, om när matcher och tävlingar på seniornivå kan starta.

- Jag förstår frustrationen, för den finns i friidrotten, fotbollen, hockeyn, golfen och allt möjligt annat. Men problemet är att så länge det anses vara på det sättet att vuxenidrott inte får utövas spelar det inte så stor roll vilka kliv RF tar åt ena eller andra hållet. Om jag själv var idrottsföreträdare skulle jag också känna en väldig frustration över att inte få börja. Men tyvärr har coronabacillen inte vänligheten att ta hänsyn till det, säger Eriksson till Sveriges Radio och fortsätter:

- Man har utlovat besked nästa vecka. Kommer beskedet att det under vissa betingelser kan vara tillåtet då träder allt det här fram, som har att göra med att kliva fram.

Publicerad 2020-05-20 kl 21:18

C More Classics – Allsvenskan

Streama flera av de klassiska allsvenska guldmatcherna på C More!

Nästa artikel