”Se de sista höstmatcherna på Stadion för 200 kronor”. Det erbjudandet kommer i dag i från Djurgården inför sista hemmamatcherna av säsongen.
Vikande siffror mot Häcken och Mjällby, 5 594 respektive 5 112 åskådare, har starkt bidragit till beslutet att sänka priserna. Djurgårdens marknadschef Daniel Malmgren motiverar beslutet att kraftigt sänka prisnivån inför Syrianska och Gais.
- Det är klart att siffrorna på slutet påverkar men vädret har samtidigt varit en katastrof och våra resultat har ju varit si så där, vi har ju inte fått minsta draghjälp, säger Djurgårdens marknadschef till FotbollDirekt.se men tillägger snabbt: Våra supportrar han ändå varit fantastiska och stod ju kvar en timme i ösregn efter Häckenmatchen och sjöng.
- Nu gör man ju sådant här med försiktighet men vi känner att vi vill försöka fylla Stadion och hjälpa spelarna på traven inför det sista den här säsongen. Det är viktigt att få avsluta den här säsongen positivt inför nästa, fortsätter marknadschefen och syftar till spel på nya Stockholmsarenan vid Globen.
Sänkta biljettpriser så här i säsongens slutskede ska emellertid inte ses som en indikation om att prisnivån ska gå ner till kommande säsong. 200 kronor för två matcher är en enstaka företeelse.
Men priserna lär inte heller vara på väg upp – trots att Djurgården nu under kommande säsong flyttar in i nya skrytbygget i Globenområdet som kostat miljardbelopp.
- Nej, spannet mellan billigaste och dyraste kommer kanske bli lite större men vi är inte ute efter att växa ekonomiskt genom att höja biljettpriserna. Vi vill fylla den nya arenan i så stor utsträckning som möjligt.