Följer

Populära lag

Populära spelare

Populära ligor

Bevakningen presenteras av

Experten kritisk till Blåvitts NFT-satsning: "För många dollartecken i ögonen"

Allsvenskan

IFK Göteborg har satt det omtalade NFT-projektet på paus.
Nu kritiseras klubben för att man kan ha lurat sina konsumenter.
- Det tror jag skadar IFK Göteborgs rykte, säger krypto- och bitcoinexperten Totte Löfström till Fotbollskanalen. 

Foto: Bildbyrån/Skärmdump

LÄS ÄVEN: IFK Göteborg avbryter NFT-satsning: "Ingenting blev som tänkt"


Flera internationella klubbar, däribland AS Monaco, Galatasaray SK och FC Barcelona hade redan börjat intressera sig. Men första svenska klubb som gav sig in i krypto- och NFT-världen var IFK Göteborg. I mars meddelade klubben att man kommer släppa upp 1 000 unika, digitala spelarkort till försäljning, men man möttes fort av en massiv kritik. Inte minst från sina egna supportrar. 

Efter flera misslyckade lanseringar, personliga påhopp riktade mot samarbetspartnern Atlantens medarbetare och en fortsatt kritisk ton från Blåvitts egna anhängare - står det klart att klubben inte kommer släppa upp några fler NFT-kort till försäljning. 

Annons

De sålda korten är de enda som kommer finnas tillgängliga, berättade klubben i en intervju med Fotbollskanalen som släpptes tidigare under måndagen. 

- Du kan fortfarande teckna, men jag tror att vi kommer stänga ner det så att de som är sålda är sålda och att det är de som finns. Det finns inga fler och du kan inte köpa fler, sa IFK Göteborgs kommersielle chef Magnus Eriksson. 

Men kritiken mot den numera pausade satsningen fortlöpte även efter lanseringarna i våras. På grund av NFT:s nedgång som bransch har de blåvita spelarkorten som köpts inte kunnat säljas vidare för en dyrare summa än inköpspriset (200 dollar) - varpå tongångarna från konsumenter har spätts på. 

Krypto- och bitcoinexperten Totte Löfström stämmer in i kritiken och menar att man som privatperson inte borde ha köpt NFT-korten med målsättningen att själv tjäna pengar på det. 

Annons

- Redan i första pressmeddelandet som IFK Göteborg skickade ut så pratade de om att de skulle tjäna så mycket pengar på det och att det fanns en är om att det skulle vara spekulation det handlade om. Om man köpte det här som en investering så är risken stor att man lurat sig själv, säger Löfström till Fotbollskanalen. 

I intervjun med Blåvitts Magnus Eriksson menade han att klubbens huvudmål med satsningen inte var kommersiella, utan att testa formatet för att eventuellt expandera det vid ett senare tillfälle. Vidare menar klubben att man var tydlig med att NFT-produkterna köps på spekulation och att värdeutvecklingen därefter var spekulativ. 

Förklaringar som Totte Löfström inte köper. 

- Hade IFK Göteborg velat göra det som en rolig grej för samlarna så hade de kunnat sälja de här korten för en krona styck. Då hade det inte kommit IFK Göteborg till gagn, men det hade nog varit ett snyggare sätt att göra det på. 

Annons

Tror du att IFK Göteborg ville få det att se bra ut för supportrarna - men såg det som en möjlighet att tjäna stora pengar?
- Ja, precis. Framför allt så skrev de ju att de kommer tjäna “si och så mycket” om de säljer alla kort. Det kan jag tycka är fel infallsvinkel. Man borde gjort det mer som en service till sina fans, snarare än att man skulle tjäna massa pengar på det. Det var kanske lite väl många dollartecken i ögonen och för lite fokus på vad fansen faktiskt vill ha, menar experten. 

Löfström säger att det finns en risk att supportrarna och övriga konsumenter har blivit lurade för att det har visat sig att det är klubben och inte privatpersonerna som går med vinst. 

- Det är ju skräckscenariot om det har funnits en medvetenhet där. Nu tror jag inte att IFK Göteborg självt har förstått vad som hänt, utan bara har gjort det här. Men den stora faran är om folk har köpt det som en investering, men i själva verket förlorar massa pengar på det här. Det tror jag skadar IFK Göteborgs rykte, för folk blir ju besvikna på en sådan här grej. 

Annons

Samtidigt kan även externa och oförutsedda faktorer ha bidragit till utvecklingen sedan lanseringen i våras. Totte Löfström lyfter upp lågkonjunkturen och ett sjunkande intresse som två huvudorsaker till den nedåtgående marknaden.

- Min huvudsakliga kritik mot NFT just nu handlar om att det ofta sägs att "NFT:er egentligen inte har gått ner så mycket i värde". Men det handlar ju om att folk inte har sålt dem. Då sitter det människor som har betalat tiotusentals kronor för att köpa en NFT, och sedan tänker man att den är värd lika mycket eller mer i dag. Nu är intresset påtagligt mycket lägre, så det sannolika är att du förmodligen inte kan sälja den alls. 

Har de blåvita NFT-konsumenterna fått svårare att sälja vidare sina kort med tanke på hur branschen i stort har utvecklats?
- Jag skulle gissa på det. Hade de släppt fysiska kort så hade det nog funnits större möjligheter att sälja vidare. Framför allt kokar det ner till att, om man skapar en NFT, så ska man göra det ur perspektivet att det är någonting som folk vill samla på och att värdet uppstår i det.

Annons

Hur mycket har samhällsekonomin i stort påverkat NFT-branschen?
- Jag tror att det påverkar ganska mycket. Om man, som många i dag, har svårt att betala elräkningen så kanske det ses som lyxkonsumtion att köpa NFT. Man måste prioritera det som krävs för att överleva. 

IFK Göteborg har medgett att beslutet att hoppa på samarbetet var långt ifrån självklart och att man förde många samtal med både supportrar och kunniga inom ämnet. 

- Den grejen som jag tycker var konstigast när IFK Göteborg lanserade var att många förutspådde att det skulle komma en nedgång för den här marknaden. Hade IFK Göteborg bara hört sig och pratat med folk som har koll på NFT:er, så tror jag att de hade svarat: “Ni borde nog vänta lite.” Nedgången för marknaden ökade inte deras chanser att lyckas med projektet. 

Annons

Borde klubben varit mer ansvarsfull gentemot sina fans och sett den nedgången komma?
- Ja, det tycker jag. Höra sig för och kolla runt. Det finns ju ett gäng personer i Sverige som har bra koll på den här marknaden. Det räcker ju med ett telefonsamtal till någon av dem och fråga vad man ska tänka på, säger Totte Löfström. 

IFK Göteborg är den första och än så länge enda svenska förening att sälja NFT:er. Magnus Eriksson menar att han kan garantera att ägande i digital form kommer sprida sig till fler svenska klubbar i framtiden. Ett scenario även Totte Löfström ser som möjligt. 

- Jag tror säkert att andra kan bli avskräckta av det här, men sådana här grejer och kryptobranschen i stort tenderar att röra sig i cykler. Det är inte omöjligt att det om några år är något annat som är nytt och hett, någon internationell klubb gör något kopplat till den grejen och att svenska klubbar hoppar på det. 

Annons

- Men pratar man om att ge klubbar tips så är det att man i så fall ska vara först in. Att man ska vara snabba på bollen. För att hoppa på när saker redan har börjat gå ner ganska kraftigt - då har man bara dömt allting att misslyckas.

Kan det vara så att supportrar inte vill beblanda kryptovalutor med elitidrottsverksamhet? Att man ville hålla de sakerna ifrån varandra?
- Folk i Sverige är generellt ganska skeptiska till krypto, så jag vet inte. Jag hade en del frågetecken kring penningtvätt. Min första tanke var att de här spelarkorten kunde användas till att tvätta pengar av yrkeskriminella om man inte sköter det på rätt sätt. Men vi får väl se, avslutar Totte Löfström.

Publicerad 2022-11-21 kl 09:15

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa
ANNONS
fotbollskanalen

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
Ligor & turneringar
Bloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto