Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Gais vill bli ett publiklag - sänker biljettpriser

Gais satsar stora resurser på att locka ny publik. Direkt i omstarten efter landslagsuppehållet mot Örebro en gratismatch och till nästa säsong väntar sänkta biljettpriser.

- Vi vill nå en större publik än i dag och kommer att sänka våra biljettpriser till nästa säsong. Vi vill kunna erbjuda billigare biljetter än i dag, avslöjar Gais fotbollsansvarige Tony Persson för FotbollDirekt.se.

- Vi är övertygade om att vi har potential för att ha 6 000-7 000 åskådare i snitt och satsar därför hårdare än någonsin på publikarbete och vill satsa ännu hårdare till nästa säsong.

Gratismatchen mot Örebro kommande onsdag är på väg mot succé men är bara en del i en större satsning.
Målsättningen är alltså att redan till nästa säsong kunna sänka biljettpriserna för att höja dagens publiksnitt från 4 500 åskådare som ses som en besvikelse. Bara i derbyt mot IFK Göteborg har Gais haft över 10 000 åskådare, i övrigt aldrig ens i närheten.

- Det är inte alls bra. Det är ingenting vi är nöjda med, säger Tony Persson.
- Men för att lyckas större publik så måste det bli billigare för familjer att gå på fotboll. Därför kommer en viss kategori av biljetter bli billigare nästa säsong.

Exakt hur priserna kan komma att justeras är än så länge oklart.
Men dagens nivåer mellan 150-320 kronor, samt familjebiljetter där en vuxen med ett barn kommer in för 95 kronor per person - ska alltså pressas ytterligare. Fler gratismatcher är inte aktuella.

- Nej, där har vi nått smärtgränsen. Mer än en gratismatch per säsong skulle inte vara riktigt bra.

Hur har ni resonerat kring Örebro-matchen där publiken får komma in gratis?

- Det gäller ju att välja rätt typ av match. Och mot Örebro hade det normalt kanske kommit 3 000-4 000 åskådare. Nu ser vi ut att få över 10 000 och vi har dessutom mycket större intäkter genom sponsorer än vad vi hade haft under normala omständigheter.

Publicerad 2010-10-14 kl 11:59

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER