POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ALLSVENSKAN
1v

Häckens krav till spelarna - ska rapportera hur de sover: "Vi ser det som en stor del av prestationen"

Foto: Bildbyrån

LAGOS. Häcken gör allt för att bli så bra som möjligt.
En del i det är att spelarna rapporterar hur man sover.
- Vi ser det som en stor del av prestationen och en stor del av psykisk hälsa, säger Andreas Alm till Fotbollskanalen.

För en månad sedan publicerade BBC en artikel om James Wilson som är anställd av League One-laget Rotherham United och med uppgift att få A-lagsspelarna att sova bra.

Wilson, som också har haft samma anställning i Premier League-laget Sheffield United, berättade bland annat att han analyserar hur spelarna sover och att han hjälper till att hitta madrasser som passar bäst för varje individ.

Allt för att maximera prestationerna på planen.

- En av spelarna hade svårt att sova så vi övervakade honom och insåg att ett av problemen var hans temperatur. Vi bytte sängkläder och det hjälpte väldigt mycket.

När Andreas Alm får höra om James Wilson som jobbar med att få fotbollsspelare att sova bra så visar det sig att Häcken också prioriterar det.

- Sömn är nummer ett för oss. Vi har ett bredare perspektiv på det. Vi har sömnskattning och i form av kvantitet hur mycket du sover och vilken kvalitet du sover. Sedan har vi haft sömnutbildning. Vi ser det som en stor del av prestationen och en stor del av psykisk hälsa, att sova bra, säger Alm till Fotbollskanalen.

Hur kan man ha koll på att spelarna sover bra?
- Vi behöver inte ha koll. Det vi försöker ge spelarna är instrument för att själva ha koll. Det är det som det handlar om. Att förstå vad sömnen betyder, att en timme mindre sömn egentligen kan bli lite bortkastad träning på vägen. Så det är en prioritet. Sedan har vi gått igenom vanor som gör att du får god sömn, som att inte träna efter en viss tid på dygnet, att koffein påverkar, matsmältningens påverkan, temperaturen i rummet, ljuset i rummet.

- Det finns en bok som heter sömngåtan som kom för ett par år sedan, det är den som vi mest har utgått ifrån. Vi startade med det på lägret förra året. Så det är högprioriterat i vår handlingsplan som vi har gått igenom i år och som vi hade förra året, att arbeta med sömn. Och vi tänker ta det ett steg vidare i år från psykisk ohälsa.

Hur ska ni ta det vidare?
- Mer utbildning och fortsätta att skatta. Sedan när man har skattat sig själv över 50 dagar så kan man få ett brutto och se hur mycket man har sovit i minuter och timmar, och det här är kvaliteten du har skattat och vad det beror på och hur man kan justera det. Så att vi hamnar rätt där.

- Det är klart att man måste äta och dricka, det fattar vem som helst, så det innebär att man inte bara ska sova för att man prioriterar det först, men sömn är mer vitalt för oss för att bli bättre fotbollsspelare och förbereda oss bättre. Vi har också justerat utifrån hur vi reser. Då har vi prioriterat sömn, även på hemresan att vi stannar någon timme extra. När vi har träningar när vi har kommit hem så har vi flyttat träningstiderna för att vi ska få timmar nog. Så vi jobbar med det för att maximera det vi tränar på och förberedelser.

Sömn kan ju påverka spelare som har småbarn - är det något ni har pratat om?
- Ja, har du barn med kolik eller något annat så påverkar det jättemycket. Då får vi ju lite koll utifrån att spelarna skattar sig själva. Vi har en skattningsgrej där jag inte ser skattningen per dag utan jag ser bara en överblick efter två veckor. Men mitt medicinska team har koll på skattningen per dag.

Hur funkar en skattning?
- Du skattar dig på en skala. Du skattar sömnkvaliteten på till exempel ett till fem, ditt mående, ett till fem, och så vidare. Din energi, ditt humör… du skattar allt det och sedan har du det i förhållande till hur mycket du har sovit och till vilka sömnkvaliteter du har och så får du se mönster i det. Det är baserat på vetenskapliga skattningsformulär som baseras på psykisk ohälsa och utmattningssyndrom.

Har spelare kommit till dig och sagt att man inte sover bra?
- Ja.

Hur gör du då?
- Jag får nog mest spelarna som konstaterar det, som undrar om man kan skippa frukosten den här veckan för att i stället vara hemma och sova den extra timmen och sedan äta hemma. Någon sådan sak kan komma till mig. Däremot hur man gör, det kommer nog mer till det medicinska teamet som ger tips om det.

- Men vi började med det förra året och vill flytta fram oss själva vad gäller psykisk ohälsa, inklusive sömn. Den europeiska spelarföreningen har prioriterat fyra områden inom psykisk ohälsa och sömn är en. Så det växer. Så psykisk hälsa är väldigt centralt för oss. Jag ser det som en helhet och tror att det är svinviktigt.

Tror du att det är en god idé att jobba som den här engelska klubben som har en anställd som är expert på sömn?
- Det hade jag haft direkt om jag hade varit tränare i Premier League. Är man expert på sömn kan man nog vara väldigt innovativ. Det finns ju musik, bland annat bakgrundsbrus till barn, det finns forskning på hur man sover bäst.

- Sedan har du också själva hälsan. Du kan ju ha alla förutsättningar för att sova bra, men så har du en period där fotbollen inte stämmer och du får plötsligt en skada och så har du då en hälsoaspekt på sömnen också. Så det är inte en sömngrej, det här är en hälsogrej och mycket hör ihop med det psykiska.

Hur gör man för att se hur spelarna mår?
- Exakt hur spelarna mår är väldigt svårt att se men förhoppningsvis är vi flera. Det är svårt för alla och ibland är det även svårt för den som mår dåligt att se det själv. Då förstår du vad dimensionen är på det.

- Under de två senaste veckorna har vi jobbat väldigt intensivt på att bygga det här nätverket så att vi på bästa sätt kan fånga upp det. Alla grader. Från att vara obekväm i för stor publik eller att känna att man har ett för stort stresspåslag inför match till att… jag ska inte säga ytterligheten självmod, men det är nästan det spannet… att vi ser det som en helhet, att det är en och samma sak fast det är ytterligheter av en och samma sak och det är att ha en god psykisk hälsa.

Publicerad 2020-02-06 kl 09:00
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå