Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

Annons
ALLSVENSKAN/HAMMARBY

Bajens nya publiksuccé efter kampanjen – på väg att matcha alla tiders rekord

Supportersidan Bajenland initierade kampanjen #etage3 med målet att sälja ut Hammarbys fyra första hemmamatcher i allsvenskan. Nu är man en bra bit på vägen – över 100 000 biljetter har sålts.
- Det är väldigt häftigt och ett bevis på att vi behövde en större arena, säger en representant från Bajenland till Fotbollskanalen.

Hammarby är tillbaka i allsvenskan med besked. Biljetterna till den första hemmamatchen på Tele2 Arena var slutsålda – och 30 278 personer såg 2-0-vinsten mot Häcken. Publiksuccén ser nu att fortsätta i kommande matcher.

En av anledningarna till det är kampanjen #etage3 som initierades av den supporterbaserade Facebook-sidan Bajenland. Till sin hjälp fick man liknande sidor som Bajenpartiet, Sudra Divizione och Bajen 641 att haka på.

- Målet med kampanjen #etage3 är att fylla de fyra första hemmamatcherna, säger en representant för Bajenland.

- Det började lite humoristiskt med att vi vill bygga ut arenan, ett etage 3. Och sen lanserade vi själva kampanjen dagen efter.

Hammarby har nu sålt över 100 000 biljetter till de fyra första matcherna. Närmare bestämt 100 184 biljetter (under torsdagseftermiddagen). Ett av delmålen med kampanjen är att komma upp i över 102 112 sålda biljetter för de fyra inledande matcherna. Siffran blir nämligen 25 528 åskådare per match, och det är exakt det publiksnitt som Örgryte hade säsongen 1959 – alla tiders rekord inom svensk fotboll.

- Sedan är huvudmålet med kampanjen är att vi ska sälja slut de fyra första matcherna. Och lyckas vi med det så är väl målet att vi ska sälja slut alla hemmamatcherna den här säsongen. För lyckas man sälja slut Häcken, Åtvidaberg och GIF Sundsvall som är väldigt oattraktiva lag, då kan man sälja slut vilka matcher som helst. Då har vi ju kvar Malmö FF, IFK Göteborg, Elfsborg, AIK, Helsingborg. De matcherna säljer ju sig själva för att det finns lite klackprestige och sånt som de andra matcherna inte har, säger en representant för Bajenland som gläds med framgångarna i biljettförsäljningen.

- Det är väldigt häftigt och det är ju ett bevis på att vi behövde en större arena. Söderstadion var ju för liten. Nu finns det ju en arena med plats för alla, även med bra platser för alla. Superettan förra året så vann vi ju publikligan (allsvenskan inräknat) och i år kommer vi också att vinna publikligan. Det är jag 100 procent säker på. Oavsett vart vi ligger i tabellen positionsmässigt så kommer vi att ligga ganska långt över 20 000 i snitt.

Om publikframgångarna fortsätter så hoppas representanten för Bajenland att det ska betyda att en ombyggnation av Tele2 Arena blir av. Detta för att kunna utnyttja en VIP-sektion på den norra läktaren som supportrar har protesterat mot – bland annat genom en banderoll under premiärmötet med Häcken.

- Det är en kampanj som drivs av Bajenfans som heter #fullsatt. Vi hade ju kunnat öka publiksiffran ytterligare om den sektionen hade byggts så att alla kan komma in. Det är förjäkligt att det står en sektion och ekar tom varje match. Där driver Bajenfans en kampanj parallellt med att få till en ombyggnation av den. Och det blir ju så nu att kan vi fylla de här fyra matcherna, då blir det plötsligt en realitet att alla får inte plats. Kan vi bygga ut den blir det 15 000 till som får se Bajen på en säsong.

Så många biljetter har sålts till de första matcherna (på torsdag eftermiddag):
Hammarby-Häcken: 30 278
Hammarby-Djurgården: 28 903
Hammarby-Åtvidaberg: 21 639
Hammarby-Sundsvall: 19 364

Publicerad 2015-04-10 kl 18:53
Annons
Annons

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
Annons