Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Här är klubbarna som har starkast varumärken

Foto: SCANPIX

Sport & Affärer har gett Demoskop i uppdrag att undersöka vilka idrottsklubbar i Sverige som har de starkaste varumärkena. Och återigen är det AIK som toppar listan.

För fjärde året i rad har Sport & affärer, bilaga i Dagens Industri, undersökt vilka svenska idrottsklubbar som har de starkaste varumärkena. Via Demoskop frågat svenska folket om vilka tre klubbar de anser har det starkaste varumärket. Frågan är enligt bilagan ställd på ett sådant sätt att de svarande inte bara väljer sitt favoritlag.

AIK ligger alltjämnt kvar i toppen av listan som det starkaste varumärket i Sverige bland idrottsklubbar. Klubben, med många olika sporter, har dock tappat en procentenhet från förra året, från 17,4 procent till 16,3 procent.

Vidare på listan så är samma fem lag kvar på topp fem som i fjol, med en liten förändring. Bakom IFK Göteborg på andraplatsen har de svenska mästarna i fotboll, Malmö FF, klättrat förbi Djurgården och är nu trea. MFF har klättrat fyra procentenheter från förra året, från 10,1 procent till 14,1 procent. Mycket tack vare framgångarna i Champions League.

Femma på listan är Hammarby.

Bland ensportsklubbarna är fotbollsklubbarna IFK Göteborg och Malmö FF starka. Vidare på listan är det dock hockeylag som är starka bland ensportsklubbar.

Idrottsklubbarna med störst varumärken 2015 (enligt Sport & Affärer):

1. AIK, 16,3% (17,4% 2014)

2. IFK Göteborg, 14,3% (15,8%)

3. Malmö FF, 14,1% (10,1%)

4. Djurgården, 12,8% (12,6%)

5. Hammarby, 8,2% (6,9%)

6. Färjestad, 4,0% (4,4%)

7. Frölunda, 3,1% (3,4%)

8. Skellefteå AIK, 3,1% (2,7%)

9. Leksand, 2,2% (4,4%)

10. HV71, 2,1% (2,6%)

Publicerad 2015-02-19 kl 12:20
ALLSVENSKAN

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER