Det har tjatats till leda under den säsongen. Den allsvenska publiken kommer inte alls i samma utsträckning till matcherna. TV-sändningar, våld kring matcherna, dålig produkt och kräftgång för starka publiklag är orsaker som nämns. Dessutom har vissa klubbar blivit bekväma och tror att produkten allsvensk fotboll säljer sig självt.
- Det kan säkert vara så på vissa håll, säger Örebro SK:s VD Jan Karlsson till FotbollDirekt.se.
I Örebro ligger åskådarsiffrorna nästan identiskt med fjolåret. Då låg snittet på 8 818 och den här säsongen på 8 822. Här har man insett faran med att bli bekväm och jobbar hårt med att få publiken till Behrn Arena.
- Vi gör stora marknadsaktiviteter för att locka till oss folk.
Hur då?
- Fotbollen på planen är självklart kärnan. Men vi trycker också på att pensionärer, barn, barnfamiljer och handikappade ska komma hit. De ska känna trygghet och ska vilja komma hit, berättar Karlsson.
Dessutom satsar Örebro SK på mycket utrymme i lokalmedia där de via annonser försöker haussa upp stämningen inför kommande tillställning. Där berättar de kort om senaste matchen och varför det är viktigt för publiken att se kommande fajt.
- Sen har vi en trogen och tålmodig publik. Vi har trots allt inte haft några stora sportsliga framgångar. Men publiken har tålamod även när det blåser emot.
- Vi är också förskonade från stor konkurrens från andra elitidrotter vilket finns främst i storstäder, säger Jan Karlsson.
Inför säsongen satte klubben upp ett mål på att locka över 9 000 personer per match. Fortfarande finns möjligheten att lyckas med det.
Daniel Bogefors
FotbollDirekt.se