IFK Göteborg spelar i dagsläget sina hemmamatcher på Gamla Ullevi, som invigdes i april 2009 och kostade 367 miljoner kronor att bygga. Men Blåvitt är inte helt nöjda med arenasituationen som råder i staden.
- En otroligt viktig fråga. Arenasituationen i Göteborg… herregud, det kommer att ta tid. Vi måste sikta på att på något sätt äga eller förfoga över sin arena. Där kan vi tjäna pengar, säger Blåvitts klubbdirektör Max Markusson till GT.
I nuläget har IFK Göteborg ett avtal som innebär att de ansvarar för försäljningen av annonser och reklam på Gamla Ullevi. Däremot äger Blåvitt inte rätten till alla intäkter på arenan, där bland annat evenemangsbolaget Got Event äger flera annonsplatser och Blåvitt inte heller tjänar något på försäljning av match och dryck.
Max Markusson utvecklar sitt resonemang ytterligare.
- I den takt som staden utvecklas så… det händer så jäkla mycket på infrastrukturbiten. Om vi kan uttala att vi har en ambition (att ha en egen arena) kanske vi kan hitta samarbeten i andra segment och kanske hitta en löning framåt. Men det är ett visionärt mål.
På en fråga om vad drömmen är svarar Markusson att Blåvitt hoppas kunna äga och drifta en egen arena i Göteborg.
- Fram till 2023 ska vi veta vad som krävs för att uppnå det. Man sitter med stadsutvecklingsplaner för 2030 och 2040 nu. Det är ett enormt infrastrukturpaket som hamnar i Göteborg. Kan vi vara med i diskussionen kan det öppnas möjligheter.