Kalmars ordförande i öppet brev: "Finns en stor besvikelse över första halvan av säsongen"

Kalmar FF ligger bara två poäng ovanför nedflyttningsstrecket efter halva säsongen.
Då skriver ordföranden Jonas Persson ett öppet brev.
"Den sportsliga ledningsgruppen kommer att ha ett intensivt arbete med att förändra truppen i transferfönstret" skriver han i brevet som publicerats på klubbens hemsida.

Foto: Bildbyrån

IFK Norrköping - Malmö FF
IFK Norrköping
Malmö FF
STREAMA PÅ LÖRDAG
Hammarby IF - Kalmar FF
Hammarby IF
Kalmar FF
GAIS - IF Brommapojkarna
GAIS
IF Brommapojkarna
BK Häcken - Mjällby AIF
BK Häcken
Mjällby AIF
IFK Göteborg - Djurgårdens IF
IFK Göteborg
Djurgårdens IF
STREAMA PÅ MÅNDAG

Kalmar förlorade under gårdagen med 3-1 mot AFC Eskilstuna, vilket var ett tungt resultat i tabellen. Kalmar ligger nu bara två poäng före en trio av lag i den absoluta botten och är i allra högsta grad indragna i bottenstriden.

På söndagen valde föreningens ordförande att gå ut i ett öppet brev på Kalmar hemsida.

”Det finns en stor besvikelse över hur första halvan av säsongen 2019 utvecklat sig. Efter en lovande försäsong där ett flertal av nyförvärven tog sin in i startelvan och höjde kvaliteten har prestationerna successivt försämrats” skriver Jonas Persson och fortsätter:

”Det finns ingen i föreningen – tränare, spelare, ledare – som inte håller med om det. Både klubbchefen Mattias Rosenlund och jag var inför och efter matchen i Eskilstuna igår. Alla röster var självkritiska i omklädningsrummet och alla vara överens om att insatsen mot AFC inte höll måttet för ett allsvenskt lag. Alla håller också med om att ingen kan springa och gömma sig utan alla måste vara med och bidraga för att höja sig själva och laget ett antal procent. Lagkapten Viktor Elm och tränare Magnus Pehrsson var inne på samma tema när de inför ett knäpptyst omklädningsrum sammanfattade situationen”

Ordföranden menar att Kalmar inte fick med sig resultat i en period när de spelade bra, där de spelade flera oavgjorda matcher. Laget har mest oavgjorda matcher i allsvenskan, med sju kryss efter 15 omgångar, och har bara lyckats ta två segrar.

”Den sportsliga ledningsgruppen kommer att ha ett intensivt arbete med att förändra truppen i transferfönstret som från och med nästa vecka är öppet åt båda hållen, dvs både för spelare in och spelare ut ur truppen.” skriver Persson.

Han menar att tränaren Magnus Pehrsson och den övriga sportsliga ledningen har styrelsens fulla förtroende att lösa arbetet i klubben framöver.

”Vi är väldigt många som bryr oss om Kalmar FF och mår dåligt när vårt lag underpresterar. Samtidigt är det genom att visa gemensam styrka som vi tillsammans kan förändra någonting. Det sportliga teamet med Magnus Pehrsson i spetsen inser att läget för laget snabbt utvecklats åt fel håll och att det inte går att fortsätta på samma sätt utan allt måste upp på bordet och dissekeras.”

Brevet avslutas med att Persson uppmanar alla supportrar, medlemmar, spelare, tränare, ledare, anställda, styrelse och sponsorer att sluta sig samman och pusha Kalmar i rätt riktning. Han menar att det är ett arbete de behöver göra tillsammans. Samtidigt meddelar han att det kommer att hållas et medlemsmöte någonstans i månadsskiftet mellan augusti och september.

Publicerad 2019-07-14 kl 22:10

Årets fotbollsdeal!

Fotbollskanalen presenterar ett oslagbart erbjudande för dig som älskar fotboll. Nu kan du njuta av fotboll från några av världens bästa ligor och turneringar till ett extra bra pris på TV4 Play.

Streama alla matcher från UEFA Champions League, EM, Svenska Cupen, Allsvenskan & Superettan från discovery+, La Liga, Serie A och mycket mer för endast 299 kr/mån i 6 månader (ordinarie pris 399 kr/mån). Klicka här och använd koden PSSCFK.

I paketet TV4 Play+ Sport ingår även filmer, serier och underhållning för att förgylla dina dagar mellan matcherna.