Populära Ligor

Populära Lag

Populära spelare

ANNONS

Foto: mff.se

Magnus Svensson, Försäljningschef MFF tillsammans med Tommy Larsson, Rörläggaren.

MFF presenterar ny tröjsponsor: "Känns jättebra"

Efter att ha inlett flera säsonger utan sponsor på tröjan presenterade Malmö FF på söndagen Malmöföretaget Rörläggaren som ny tröjsponsor.

- Det känns jättebra, säger MFF.s vd Per Nilsson till fotbollskanalen.se.

Försäljningen av sponsorplatsen på matchtröjans bröst är den mest lukrativa för de allsvenska klubbarna, och är en viktig inkomstkälla. För Malmö FF som de senaste säsongerna bara tillfälligt har haft sponsorer till den platsen då man inte velat sälja den till något som de ansett vara ett underpris, har det tomma tröjbröstet inneburit ett inkomstbortfall som har varit kännbart.

Priset för att få synas på MFF-tröjans bröst beräknas till någonstans mellan sju och tio miljoner och nu har MFF till slut gjort klart med en ny sponsor. På söndagen presenterade man ett treårsavtal med Malmöföretaget Rörläggaren.

- Det känns jättebra. Det är ett lokalt företag som delar våran värdegrund – så vi är mycket nöjda, säger Per Nilsson.

Kan du säga vilka summor det inbringar till klubben?

- Nej, inte exakt, men jag kan ge en lite ”guidning”. Hela tröjan, alltså alla sponsorplatser kostar 4-6 miljoner. Där i ryms summan för bröstplatsen, men då har vi ett par andra sponsorer inom dom 4-6 miljoner kronorna.

Men bröstplatsen är den dyraste.

- Ja, precis.

Rörläggaren har varit en del i MFF:s sponsornätverk sedan tidigare och tillsammans med MFF kommer man nu som en del av samarbetet att starta ytterligare fotbollsgymnasieutbildningar med inriktning på praktisk yrkesutbildning.

ANNONS

- Hur bra du än är kommer ett liv efter fotbollen, då är det viktigt att man har ett yrke att falla tillbaka på. Alla kan inte blir tränare eller jobba på MFF, säger Tommy Larsson till mff.se.

Dräktsponsorn och de pengar som det inbringar är en behövlig intäkt för MFF som visade en förlust på 13,9 miljoner under 2012. Nu går dock sponsringsarbetet vidare då man nyligen tappade en av sina fyra huvudsponsorer, så kallade tribunsponsorer som har en läktare uppkallad efter sig, när byggföretaget Peab bestämde sig för att trappa ner sitt engagemang i klubben.

- Vi är mitt i det arbetet. De fyra ursprungliga tribunsponsorerna följde ju med när vi byggde Stadion, nu ska vi på ett sätt börja om och hitta en ny sponsor på helt egna meriter, säger Per Nilsson.

Publicerad 2013-03-24 kl 10:07

Kommentarer

Visa kommentarer
ANNONS
next recommended article
Nästa artikel
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

Skapa ett gratis konto eller logga in för att få en anpassad nyhets- och matchupplevelse av Fotbollskanalen. Följ dina favoriter:

Spelare
Lag
NYHETLigor & turneringar
NYHETBloggar & poddar
Samma konto på Fotbollskanalen, C More och TV4 Play.
Skapa konto