Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN/MALMÖ FF

Så ska MFF befästa sin position i toppen: "Många saker vi kan göra bättre"

Foto: SCANPIX

Infälld: Niclas Carlnén.

Malmö FF har högst omsättning inom svensk fotboll och är också den klubb med högst sponsorintäkter. Man har nu anställt en marknads- och försäljningschef för att nå nästa nivå.
- För oss är det nästa steg för att etablera oss och verkligen kunna vara Nordens bästa förening, säger VD:n Niclas Carlnén till fotbollskanalen.se.

AIK offentliggjorde i slutet av förra veckan att man tar hjälp av den tyska sponsorexperten Sportfive för att öka klubbens marknadsintäkter. Enligt uppgifter till fotbollskanalen.se är rättighetsbolaget även nära avtal med flera andra allsvenska klubbar. Men Sportfive har inte tagit kontakt med de svenska mästarna Malmö FF, det säger klubbens VD Niclas Carlnén till fotbollskanalen.se. Dock känner han till bolaget.
- Jag känner till dom men inte så att jag har läst på och vet exakt hur deras affärsplan fungerar och så, det har jag inte gjort.

Varför tror du att de inte hört av sig till er?
- Ingen aning, det kan jag inte svara på, säger Carlnén.

Malmö FF offentliggjorde under måndagen att man anställt en ny marknads- och försäljningschef, Cina Wikeborg. Det har man gjort för att befästa position som ledande i Sverige inom området, och bli större än så.
- I dagsläget är det ju så att vi är den förening som drar in mest sponsorintäkter i Sverige och också har den högsta omsättningen. Vi känner väl att vi måste ta nästa steg och då är det för oss att vi samordnar det med en marknads- och försäljningschef i det här fallet. Och vi tror att det är det sättet som vi kan öka ytterligare på för att fortsätta att utmana Europa men också att kunna bli bäst i Norden som är den visionen som vi har, säger Niclas Carlnén.

Ni är i en position nu där de andra allsvenska klubbarna jagar er, är det viktigt då att se till att ni behåller den positionen?
- Jag skulle vilja säga att det är ännu viktigare nu. Det är då om nån gång som man inte kan följa någon annan. Vi har ju försökt titta på de som vi möter nu i Champions League. För att se lite hur de gör och kunna dra nytta av de erfarenheter som de har. För oss är det kanske nästa steg för att etablera oss och verkligen kunna vara Nordens bästa förening.

Finns det något konkret där ni måste bli bättre på för att lyckas med det här?
- Jag tror att vi måste bli bättre på allt, målet är ju såklart att få en högre publiksiffra. Nu blir det svårt att veta exakt hur det hamnar i år eftersom att Champions League påverkar oss positivt. Men även ett vanligt år så att säga, när vi kanske inte spelar Champions League, så vill vi ha en högre publiksiffra än i dag. Och vi vill ju också att våra sponsorintäkter ska öka. Och det tror jag absolut är en förutsättning för att vi ska kunna ta nästa steg. Det finns många saker som vi gör bra, men det finns lika många saker som vi kan göra bättre. Även om vi i dag är topprankade så att säga, säger Niclas Carlnén till fotbollskanalen.se.

Publicerad 2014-12-01 kl 16:47
ALLSVENSKAN/MALMÖ FF

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER