Bevakningen presenteras av
Malmö inför guldderbyt: ''Vi hade kunnat sälja 40 000 biljetter''
Allsvenskan
Vilken publiksuccé. Onsdagens Skånederby är slutsålt många gånger om. Publikkapaciteten på nya Swedbank har inte alls räckt till. 24 000 hade lätt kunnat vara 40 000.
- Intresset är fantastiskt. Det är ett sanslöst drag och vi hade säkert kunnat sälja det dubbla, varför inte, säger Malmö FF:s VD Pelle Svensson.
''Zlatan-febern'' som nu får en fortsättning efter EM-kvalet mot San Marino med ännu en utsåld match på Swedbank får MFF-basen att ytterligare förstärka hur mycket huvudstad Malmö i nuläget är i svensk fotboll.
- Jag kan ju inte påminna mig om att en allsvensk fotbollsmatch varit utsåld i 6-7 veckor innan. Det måste ha varit väldigt många år sedan det hände.
- Jag har inte varit med om större intresse för en match under de två år jag haft i klubben. Visst, var det speciellt med invigningsmatchen mot Örgryte men det här är något annat.
Och ekonomiskt tjänar MFF stora pengar på matchen.
Nu är 10 000 biljetter säsongskort och en intäkt som redan -så att säga - kommit in - men stora pengar väntar ändå för en klubb som redan har ett kapital på en bra bit över 100 miljoner.
- Jag tror säkert att vi tjänar ett par -tre miljoner på den här matchen. Men vi har fler matcher kvar och jag hoppas verkligen att alla som inte får plats den här gången tar chansen då istället, försöker MFF-basen markandsföra fortsättningen.
Publicerad 2010-09-13 kl 11:35