Djurgården har målbilden klar och kopierar Barcelonas motto: Man vill bli "mer än en fotbollsklubb".Det senaste året har ett affärsnätverk byggts upp för att skapa en bra organisation, skapa kontakter och utveckla klubben för framtiden. Senaste personen att få in i det närverket är pensionerade hockeyhjälten Mats Sundin.
– För mig är idrott den ultimata underhållningen. Jag tycker om idén att man inte bara ska vara en bra idrottsklubb utan försöka vara ledande på flera sätt i stan där man är aktiv. Det är något jag känner igen från Toronto och så ska det kunna vara i Stockholm också.
– I Toronto var det här något som ofta framhölls för spelarna och nu försöker de bakom idén i Djurgården få in kulturen här också. Det känns skitspännande.
Personerna som satsar i nätverket ska lägga in 100 000 kronor var om året, vilket ska fungera som klubbens skyddsnät för framtiden. Ett mål för Djurgården är förstås att vinna titlar, men pengarna är också tänkta att ge förutsättningar för att stötta verksamhet som inte är direkt kopplad till A-laget, bland annat de sociala satsningarna i projektet Djurgårdsandan, skriver DN.
– Jag tycker att det är intressant att Djurgården inte bara försöker vinna allsvenskan utan siktar mot en högre målbild, både för spel i Europa och engagemang utanför det rent sportsliga. Vill man behålla unga talanger i klubben behövs det att man jobbar så, säger Mats Sundin.
Sedan tidigare ingår bland annat H&M:s styrelseordförande Stefan Persson och vd:n Karl-Johan Persson.