POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ANNONS
ALLSVENSKAN
51v

Medietoppen om eventuell intressekonflikt i AIK: "Finns inte i verkligheten"

Foto: Bildbyrån.

Tomas Franzén är medietopp för flera Bonnierägda medieföretag.
Nu föreslås han få en styrelseplats i AIK FF - men han ser ingen intressekonflikt.
- Den konflikten finns inte i verkligenheten, säger han till AIK Play.

Den 12 mars håller AIK sitt årsmöte. Då föreslås Tomas Franzén få en plats i AIK FF:s styrelse. Franzén är för tillfället styrelseledamot i Bonnier Broadcasting, där bland annat TV4 och Fotbollskanalen ingår, samt i Bonnier News, där både Dagens Nyheter och Expressen ingår. Det är redaktioner som har i uppgift att granska makthavare och klubben som nu Franzén kan få en plats. Franzén har tidigare berättat att han förutsätter att medierna fortsätter granska klubbarna och eventuella oegentligheter.

”Som ordförande i Bonnier Broadcasting och Bonnier News har jag inget inflytande över bolagens publicistiska verksamhet. Detta ansvar ligger helt på våra ansvariga utgivare. På Bonnier har vi alltid varit mycket noga med att skilja det publicistiska oberoendet från medieägandet. Jag förväntar mig således att Bonnier News och Bonnier Broadcasting fortsätter att bevaka AIK fotboll precis som tidigare”, skrev han i ett meddelade till Fotbollskanalen i samband med att valberedningen presenterade sitt förslag till ny styrelse i AIK.

Nu utvecklar han sitt svar. Franzén menar att det ligger en stor skillnad i det rent publicistiska och affärsmässiga och att han inte har någonting med det publicistiska att göra.

- Jag ser inte den konflikten överhuvudtaget. Bonnier är medieägare och äger många typer av medier. Vi skiljer väldigt mycket på vårt medieägande och affären gentemot vårt publicistiska ansvar. Det publicistiska styrs egentligen av våra ansvariga utgivare. Det är de som väljer vad som ska granskas och inte granskas. De gör hela den bedömningen, det är ingenting som vi från affärssidan överhuvudtaget är inbladat i. Den konflikten finns inte i verkligheten. Mina ansvariga utgivare kommer naturligtvis fortsätta bevaka AIK, precis som ett gäng andra olika områden. Jag ser ingen konflikt i det, säger han till AIK Play.

Franzén berättar vidare att han inte kunde neka en eventuell plats i AIK FF:s styrelse. Tillfället är rätt.

- Är man hardcore AIK:are så är det här det finaste man kan göra, tycker jag - att vara med och bidra till den klubben som sitter i hjärtat på en. Men tajming ska också stämma. Och för min del där jag går från ett mer operativt koncernchefsjobb till mer av ett styrelseproffs, så kom frågan i ett läge där tajmingen var rätt. Då kände jag att jag inte kunde säga nej. Det är någonting jag vill göra.

Medietoppen, som har verkat i näringslivet i över 25 år, hoppas också att AIK kan befästa sin plats som Sveriges bästa lag. Men då krävs det att klubben jobbar med två saker för att ha snurr på ekonomin.

- Om man tittar på A-lagsverksamheten så är det naturligtvis skitkul att vinna SM och jag var superglad i höstas och jag har varit det de tre andra gångerna som supporter när AIK vunnit guld. Självklart vill man fortsätta vara duktig och vinna guld både på herr- och damsidan. Det är ju så i dag att om man ska lyckas med det så måste man ha pengar, man måste ha en ekonomi. Man måste helt enkelt ha råd att ha rätt lag ute på banan. Det finns två delar i det. Dels att kunna jobba med att försöka fram egna produkter, så att vi får fram bra spelare från de andra leden. Det är extremt viktigt, inte minste eftersom man sedan kanske kan kapitalisera på de spelarna genom att sälja bort dem till andra lag och sådana saker. Det är en otroligt viktig inkomstkälla. Att ha försörjningen av nya spelare tror jag är jätteviktig. Sedan tror jag det är viktigt att ha ekonomin i balans och att man jobbar mycket med sitt varumärke och sin image. Ska man jobba med sponsor, vilket jag vet från min erfarenhet i näringslivet, att om ska sponsra olika saker så är det otroligt viktigt att mitt varumärke hamnar i en kontext där det varumärket blir stärkt. Då gället det att man har ett varumärke som man kan stå upp för och vara stolt för.

Publicerad 2019-02-28 kl 08:23
ANNONS
Nästa artikel
ANNONS

KOMMENTARER

SE KOMMENTARER
ANNONS

Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå