På dagens medlemsmöte gick tillförordnade ordförande Anders Pålsson ut med de första mer klara siffrorna kring Malmö FF:s ekonomi 2018. Kassan vid årsskiftet var cirka 218 miljoner kronor, jämfört med 188 miljoner året innan, och det egna kapitalet är nu nära 500 miljoner kronor.
Det är framför allt två anledningar bakom ökningen.
- Vi får återkomma till de exakta siffrorna, sa Pålsson.
- Men vi har två betydande ökningar när det gäller våra intäkter. Det gäller nettointäkter för Europaspelet. Nettot är drygt 80 miljoner (kronor). Bruttot är betydligt högre än så, men vi spelar ju i Europa och det kostar att frakta runt entouraget, sa Pålsson.
Det kan jämföras med att MFF under 2017 hade Europacupintäkter på cirka elva miljoner kronor.
- Så det är den stora förändringen. Sedan har vi en stor post till, och det gäller nettointäkter för spelarförsäljningar. Den är också betydande jämfört med förra året. Den ligger någonstans runt 58 miljoner kronor netto.
Framför allt beror det på försäljningen av Mattias Svanberg till Bologna, men även försäljningarna av Alexander Jeremejeff (BK Häcken) och Dennis Hadzikadunic (Rostov) är inräknade där.
Däremot fanns det några poster där det kostade mer eller där intäkterna minskade. Marknadsintäkterna var ungefär detsamma som tidigare år, knappt 70 miljoner kronor, trots att föreningen inte sålde namnrättigheterna till Stadion. I övrigt minskade matchdagsintäkterna då publiksnittet minskade med cirka 3000 åskådare per match.
Dessutom ökade spelarkostnaderna på grund av en bredare trupp och bonusar för framgångarna i Europa League. MFF gjorde också nedskrivning av ett spelarkontrakt, Kingsley Sarfo vars avtal bröts i somras, och det var en kostnad på cirka 13 miljoner kronor.
I övrigt berättade Pålsson att MFF kör vidare med ungefär samma målsättningar som tidigare, vilket inkluderar att spela i en Europacup även i höst.
- Och guldet ska "him", sa Pålsson om den allsvenska målsättningen.
Till detta meddelade VD:n Niclas Carlnén två nyheter. Dels ska det läggas en ny plan på Stadion, vecka fem och sex. Det kommer då att bli en ny hybridgräsmatta. Det är samma tillverkare av det hybridgräset som MFF har på sin träningsplan, som ligger bredvid Stadion. Den ska därför vara redo till matchen mot Chelsea.
Det sker också en mindre förändring på grund av den ökade storleken av MFF, enligt Carlnén. De gör en organisationsförändring, och anställer därför Anders Börjedal som marknads- och kommunikationschef.