Hej, du har en äldre version av webbläsare

För en bättre upplevelse på fotbollskanalen, vänligen byt till senare version

chrome
safari
ie
firefox
Fortsätt ändå

POPULÄRA LAG

POPULÄRA SPELARE

ALLSVENSKAN

Ny arena hägrar för Blåvitt

IFK Göteborg vill bygga en egen arena. Nu sätter Blåvitt fart på utredningsarbetet för att se om en ny arena är möjlig.
- Vi ska titta på en långsiktig arenalösning.

Besvikelsen i IFK Göteborg är stor sedan förhandlingarna om större möjligheter till intäkter på nybyggda Gamla Ullevi skurit sig.
IFK är inte beredda att betala vad Got Event begär för att släppa till större intäktsmöjligheter för reklam, biljettförsäljning, kiosker, loger. IFK vill också ha en sänkt hyra för sina evenemang.

IFK Göteborg har nu satt fart på att undersöka möjligheterna för att bygga en egen arena och helt enkelt på sikt överge Gamla Ullevi.

- Vi ska titta på en långsiktig arenalösning, se om det är möjligt, erkänner ordföranden Kent Olsson i ett pressmeddelande.

Från det andra hållet, från Got Event - låter det så här.
Det bottensfrysta förhandlingsläget är som det är för bolagets VD som lägger ansvaret på Blåvitt.

- De hade inte råd att betala för rättigheterna. Vi har redan fått 22 miljoner i koncernbidrag från kommunen och måste få ekonomin att gå ihop, säger Thomas Torkelsson till Idrottens Affärer.

IFK Göteborg kontrar med att att stora ansträngningar gjorts i från deras sida:

- I förhandlingen har vi varit tydliga med att vi är beredda att ta en rejäl kostnadsökning jämfört med nuvarande avtal. Hyran ska dock vara marknadsmässig, d.v.s. inte högre än vad våra konkurrerande föreningar i andra städer betalar, säger Kent Olsson.

Thomas Torkelsson står ändå på sig och hävdar att utan IFK:s medverkan i en paketlösning med Gais och Örgryte på Gamla Ullevi skulle ekonomin haverera.

- I grunden är vi positiva till att klubbarna har rättigheterna själva, men man måste betala för sin del, säger Torkelsson.

Kent Olsson igen:
- Ska ett kommunalt bolag tjäna pengar på IFK eller ska IFK själv göra det?

- Vi vill vara i topp och jämför våra villkor med Malmö, Elfsborg och Helsingborg som alla äger sin matchrättigheter. Så kallade "match day revenues" innebär stora möjligheter, säger Kent Olsson.

- Kan vi sälja reklam, loger, äga vårt eget matcharrangemang så är det inte så att det skulle ramlat in miljoner redan i morgon, men på sikt skulle det vara värt många miljoner för oss per år.

Publicerad 2011-01-06 kl 11:49